Przejdź do treści
zspBaczyn
Przejdź do stopki

Szkoła promująca bezpieczeństwo

Treść

Sezon rowerowy rozpoczęty - przypominamy o zasadach bezpieczeństwa.

Przygotowujemy się do egzaminu na Kartę Rowerową.

Rowerzysto bądź bezpieczny na drodze - PRZECZYTAJ UWAŻNIE!!!

   Mając na uwadze zmniejszenie ilości niebezpiecznych  zdarzeń chcemy przypomnieć wszystkim rowerzystom podstawowe zasady bezpieczeństwa. Jazda jednośladem wymaga pełnego panowania nad rowerem, a także warto pamiętać o prędkości, która powinna być dostosowana do aktualnie panujących warunków oraz umiejętności jadącego. Rowerzysto pamiętaj, aby zwiększyć swoje bezpieczeństwo w czasie jazdy rowerem załóż kask ochronny, wówczas przejażdżka tym jednośladem będzie znacznie bezpieczniejsza.

Ponadto, konieczne jest, aby rower był w dobrym stanie technicznym, zwłaszcza ze sprawnie działającymi hamulcami. Jadąc na rowerze pamiętaj o odblaskach. Wówczas kierujący rowerem będzie bardziej widoczny dla innych uczestników ruchu drogowego i jednocześnie bezpieczniejszy na drodze!

Warto pamiętać, że jeżeli kupujemy rower to sprawdźmy czy jest on odpowiednio wyposażony (zgodnie z przepisami).

Rower musi być wyposażony w:

1.    Światło pozycyjne przednie o barwie białej lub żółtej selektywnej,

2.    Światło pozycyjne tylne barwy czerwonej - może być migające,

3.    Światło odblaskowe tylne czerwone o kształcie innym niż trójkąt,

4.    Przynajmniej jeden sprawnie działający hamulec,

5.    Dzwonek lub inny sygnał ostrzegawczy o nie przeraźliwym dźwięku.

Rowerzysto pamiętaj, za nieprawidłowe wyposażenie roweru można otrzymać mandat karny w wysokości od 20 – 500 złotych.

Przypominamy, iż osoby pomiędzy 10 a 18 rokiem życia mogą poruszać się po drogach rowerem wyłącznie, gdy posiadają dokument potwierdzający ich uprawnienia do kierowania. Dokumentem tym może być prawo jazdy kategorii AM, A1, B1 lub T, a także karta rowerowa, którą może uzyskać osoba, która ukończyła 10 lat i wykazała się niezbędnymi kwalifikacjami tj. zdała egzamin teoretyczny
z przepisów ruchu drogowego oraz praktyczny jazdy na rowerze. Osoby, które ukończyły 18 rok życia nie muszą posiadać karty rowerowej. Ale nieznajomość przepisów nie zwalnia ich z odpowiedzialności.

 

 

Przepisy dotyczące rowerzystów

wg Ustawy Prawo o ruchu drogowym:

·         Kierujący pojazdem, który skręca w drogę poprzeczną, jest obowiązany zachować szczególną ostrożność i ustąpić pierwszeństwa rowerzyście jadącemu na wprost po jezdni, pasie ruchu dla rowerów, drodze dla rowerów, lub innej części drogi, które zamierza opuścić.

·         Rowerzysta może poruszać się środkiem pasa ruchu na skrzyżowaniu jeśli ten pas umożliwia opuszczenie skrzyżowania w więcej niż jednym kierunku.

·         „śluza rowerowa” to zarezerwowany dla rowerzystów obszar pomiędzy skrzyżowaniem a linią zatrzymania dla samochodów. Kiedy auta zatrzymują się na czerwonym świetle, rowerzyści mogą je minąć i wjechać do śluzy, ustawiając się przed samochodami.

·         Rowerzysta może wyprzedzać z prawej strony np. wolno jadące pojazdy lub stojące w korku z prawej strony.

Ponadto warto pamiętać:

·         Kierujący rowerem jest obowiązany korzystać z drogi dla rowerów lub pasa ruchu dla rowerów jeśli są one wyznaczone dla kierunku, w którym się porusza lub zamierza skręcić. Kierujący rowerem, korzystając z drogi dla rowerów i pieszych jest obowiązany zachować szczególną ostrożność i ustępować miejsca pieszym.

·         Dziecko w wieku do 7 lat może być przewożone na rowerze, pod warunkiem, że jest ono umieszczone na dodatkowym siodełku zapewniającym bezpieczną jazdę.

Kierującemu rowerem zabrania się:

·         jazdy po jezdni obok innego uczestnika ruchu - dopuszcza się wyjątkowo jazdę po jezdni kierującego rowerem obok innego roweru lub motoroweru, jeżeli nie utrudnia to poruszania się innym uczestnikom ruchu albo w inny sposób nie zagraża bezpieczeństwu ruchu drogowego.

·         jazdy bez trzymania co najmniej jednej ręki na kierownicy oraz nóg na pedałach lub podnóżkach,

·         czepiania się innych pojazdów.

Korzystanie z chodnika lub drogi dla pieszych przez kierującego rowerem jednośladowym jest dozwolone wyjątkowo gdy:

·         opiekuje się on osobą w wieku do 10 lat kierującą rowerem lub szerokość chodnika wzdłuż drogi po której ruch pojazdów jest dozwolony z prędkością większą niż 50 km/h, wynosi co najmniej 2 m i brakuje wydzielonej drogi dla rowerów oraz pasa ruchu dla rowerów.

·         warunki pogodowe zagrażają bezpieczeństwu rowerzysty na jezdni (śnieg, silny wiatr, ulewa, gołoledź, gęsta mgła) nowy przepis .

·         Kierujący rowerem korzystając z chodnika lub drogi dla pieszych, jest obowiązany jechać powoli, zachować szczególną ostrożność i ustępować miejsca pieszym.

W przypadku gdy kierujący rowerem korzysta z drogi dla rowerów i pieszych ma obowiązek zachować szczególną ostrożność i ustępować miejsca pieszym. Szczególna ostrożność polega na poruszaniu się z niewielką prędkością, która umożliwia mu odpowiednio szybką reakcję w każdej sytuacji drogowej.

Kierujący rowerem może korzystać z jezdni. Wówczas ma on obowiązek stosować się do przepisów ruchu drogowego (jazda po prawej stronie jezdni), jest dopuszczona jazda lewą stroną, ale tylko w określonych przypadkach jak mówi przepis, gdy opiekuje się dzieckiem w wieku do 10 lat.

Uwaga! rowerzysta może przekroczyć przejście dla pieszych jako pieszy prowadzący rower.

Kolumna rowerów:

Jadąc w kolumnie rowerzystów, należy pamiętać, że odległość od poprzedzającego pojazdu nie jest określona. Liczba rowerów jadących w kolumnie nie powinna przekraczać 15. Odległość między kolumnami rowerzystów nie może być mniejsza niż 200 metrów.

/KWP Kraków/

 


 

                     Zintegrowana Polityka Bezpieczeństwa

                     Integral Security Policy

                        

                                              

ANEKS DO

ZINTEGROWANEGO PLANU DZIAŁANIA W RAMACH PROJEKTU ZINTEGROWANEJ POLITYKI BEZPIECZEŃSTWA

”SZKOŁA PROMUJĄCA BEZPIECZEŃSTWO”

 

PODJĘTYCH PRZEZ ZESPÓŁ SZKOLNO – PRZEDSZKOLNY W BACZYNIE

 

Zintegrowany Plan Działania

„Szkoła Promująca Bezpieczeństwo”

 

 W ramach projektu Zintegrowanej Polityki Bezpieczeństwa – Szkoła Promująca Bezpieczeństwo w Szkole Podstawowej im. Juliana Tuwima w Zespole Szkolno - Przedszkolnym w Baczynie w tym roku szkolnym 2014/2015 podjęliśmy starania o przedłużenie certyfikatu Szkoły Promującej Bezpieczeństwo.

 

Na podstawie analizy ankiet, oględzin obiektu szkoły i terenu wokół niej, sprawozdań koordynatora ds. bezpieczeństwa,  dyrektora szkoły opracowano aneks do Zintegrowanego Planu Bezpieczeństwa w obszarach:

 

- zmiana infrastruktury na zewnątrz szkoły

- poprawa infrastruktury wewnętrznej w szkole

- poprawa bezpieczeństwa na terenie szkoły

- informowanie i edukowanie uczniów ukierunkowane na poprawę bezpieczeństwa w szkole

- informowanie i edukacja oraz angażowanie rodziców ukierunkowane na poprawę bezpieczeństwa w szkole.

 

Zintegrowany Plan Działania został w całości zrealizowany.

 Profilaktycznie cały czas realizowane są zadania wynikające z Planu.

 

Realizacja  podejmowanych działań:

 

  • Kontynuacja wszystkich działań zawartych w Zintegrowanym Planie Działań w latach poprzednich.

 

  • Uzupełnienie monitoringu – zamontowanie dodatkowych kamer sięgających na plac zabaw   
  • Kontynuacja działań zawartych w Programie Profilaktyki Szkoły, Programie Wychowawczym Szkoły,
  • Kontynuacja próbnych ewakuacji przy współpracy z Ochotniczą  Strażą Pożarną w Baczynie, nawiązanie współpracy z Ochotniczą Strażą Pożarną z Zachełmnej – pokaz strażacki, tory przeszkód oraz plac „płonących domków”
  • Spotkanie z ratownikiem medycznym, pielęgniarką szkolną o przedmedycznej pomocy lekarskiej, zdrowego stylu życia
  • spotkanie z terapeutą w klasie VI w ramach profilaktyki przeciwdziałania narkomanii i alkoholizmowi,
  • Badania ankietowe wśród uczniów i rodziców (Z analizy ankiet wynika, ze szkoła jest placówką bezpieczną, zachowania agresywne wśród uczniów występują sporadycznie. Uczniowie w szkole czują się bezpiecznie).

·         Kontynuacja współpracy z Komendą Powiatową Policji w Suchej beskidzkiej,  OSP w Baczynie, PPP w Suchej Beskidzkiej, Ośrodkiem Interwencji Kryzysowej, Ośrodkiem Pomocy Społecznej, Gminną Komisją ds. Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Budzowie , z pedagogiem z gimnazjum w Budzowie – włączenie się w realizację projektu „Postaw na rodzinę”, Kołem Gospodyń Wiejskich, Gminną Biblioteką,

·         Nawiązanie nowej współpracy z Akademią Rolniczą – konsultantem ds. żywienia

VI 2014,

·         dietetykiem Panią Magdaleną  Józefiak – prelekcje dla rodziców i uczniów na temat zdrowego odżywiania – XI 2015

·         Systematyczna współpraca z gospodarzem przyszkolnego boiska sportowego Orlik Panem Januszem Sasułą –  zachęcanie do aktywnego spędzania wolnego czasu 

·         przeprowadzono kampanię „Odblaskowy pierwszak” każdy pierwszak otrzymał   kamizelkę odblaskową oraz inne odblaski , uczniowie klas I uczestniczyli również w  ogólnopolskim konkursie „Klub Bezpiecznego Puchatka”

·          zorganizowano spotkania z przedstawicielem  Policji Panią asp. Anną Gasiorek – Rezler na temat „Bezpieczne dziecko w szkole, w domu, na drodze” , „Bezpieczny Internet”   „Bezpieczne ferie”

·         uczniowie wzięli udział w Gminnym Przeglądzie Teatrzyków Szkolnych pod hasłem „Tolerancja” i jako jedyna szkoła w gminie przygotowali dwa przedstawienia w dwóch grupach wiekowych kl. I-III bajkę „Brzydkie Kaczątko” i kl. IV-VI sztukę  "Nasz wspólny domeczek"

·         udział  konkursach plastycznych nt. bezpieczeństwa

·         uczniowie, rodzice jak i cała społeczność szkolna, aktywnie uczestniczyli w  ramach Szkolnego Klubu Wolontariusza w różnego rodzaju akcjach charytatywnych

·         1 czerwca 2015 roku - Nasza Szkoła, rodzice i lokalna społeczność wraz z Komendą Powiatową Policji w Suchej Beskidzkiej włączyła się w Ogólnopolski Głos Profilaktyki i wzięła udział w akcji Zryw Wolnych Serc

·         Na bezpieczeństwo wpływa również całe wyposażenie naszych budynków i regularne ich odnawianie, unowocześnianie i dostosowywanie do potrzeb. W tym zakresie w naszej szkole wykonano wszystkie zadania założone w planie ZPB.

  • dzieci objęte są również programem dbałości o jamę ustną. Pani pielęgniarka Janina Ochman przeprowadza fluoryzację.
  •  zorganizowano apel z okazji Dnia bez Papierosa, Na korytarzu wykonano gazetki na wyżej wymienione tematy. Pozyskane od sanepidu ulotki rozdano dzieciom, które przekazali rodzicom.  
  • szkoła realizowała program „ Nie pal przy mnie proszę” w klasach I-III we współpracy z Sanepidem, 31.5 – „Dzień bez papierosa”
  • przed każdą wycieczką, wyjazdem np.: na zawody sportowe, opuszczeniem terenu szkoły uczniowie zostali zapoznani o zasadach BHP, regulaminach
  • na bieżąco, zgodnie z rozpoznanymi potrzebami, kierowano rodziców do instytucji                     i organizacji działających na rzecz dziecka
  • Propagowano działania wokół tematu Bezpieczny Internet, Zagrożenia w sieci – apele, pogadanki na lekcjach wychowawczych, informatyki
  • Lekcje wychowawcze i apele  nt. bezpieczeństwa podczas zajęć, przerw,

wycieczek, wyjazdów, na sali gimnastycznej, boisku, w terenie, itp.

 Lekcje wychowawcze wykorzystujące materiały z programu ważne lekcje

  • Zaangażowanie dzieci do propagowania zdrowego stylu życia, udział w programach Trzymaj formę, W-F z klasą, Szkoła Promująca Zdrowie,
  •  Spotkanie z dietetykiem- panią M. Józefiak zebranie rodziców, spotkanie z uczniami   (listopad)
  • propagowanie przez szkołę  pozytywnych form spędzania wolnego czasu, poprzez  bogatą ofertę zajęć pozalekcyjnych np. kółko matematyczno-informatyczne, polonistyczne, przyrodnicze , biblijne, ortograficzne, teatralne, chór szkolny, zajęcia sportowe, wyrównawcze, logopedyczne, gry i zabawy
  • Udział  w konferencjach Skąd biorą się gniew i agresja u dzieci i młodzieży w szkole. Jak sobie z tym radzić , Antynarkotykowa profilaktyka lokalna szkolnego koordynatora d.s bezpieczeństwa – przeprowadzenie WDN dla nauczycieli
  • Zapoznanie nauczycieli z obowiązującymi przepisami dotyczącymi Ochrony danych Osobowych
  • uwzględnienie działań związanych z profilaktyką i edukacją społeczną, poprawą jakości systemu działań profilaktycznych, podnoszeniem kompetencji w zakresie przeciwdziałania przemocy w rodzinie, interweniowania oraz reagowania właściwych służb na stosowanie przemocy w rodzinie, zgodnie z procedurą „Niebieskie Karty” w planach: wychowawczym i profilaktyki.
  • Uwzględnienie w planach wychowawczym i profilaktyki programu „Bezpieczna i przyjazna szkoła” którego  głównym celem jest, zwiększenie skuteczności działań wychowawczych i profilaktycznych na rzecz bezpieczeństwa i tworzenia przyjaznego środowiska w szkołach i placówkach.

Aneks do Zintegrowanego Planu Działania ramach projektu zintegrowanej Polityki Bezpieczeństwa – Szkoła Promująca Bezpieczeństwo opracowanego i realizowanego w roku szkolnym 2012/2013

 

Zintegrowany Plan Działania:

 

obszar  I

    Zmiana infrastruktury na zewnątrz  szkoły

 

Lp.

Zadanie do realizacji

Sposób realizacji zadania

Odpowiedzialni za realizację

Termin

realizacji

Potwierdzenie

np.; pieczątka, podpis

1.

 

 

2.

 

 

 

 

 

 

 

3.

 

 

 

4.

 

 

 

 

 

 

5.

 

6.

Monitoring zewnętrzny szkoły -  

 

 

Bezpieczny ruch samochodowy wokół szkoły

 

 

 

 

 

 

Poprawa warunków bezpieczeństwa wokół szkoły

 

 

Remontu schodów zewnętrznych

 

 

 

 

 

Konserwacja placu zabaw

 

Zielone otoczenie wokół szkoły

 

 

 

 

Planowane zadania do realizacji:

- zamontowanie dodatkowej kamery zewnętrznej  obejmującej swoim zasięgiem  teren placu zbaw.

 

- opracowanie zasad wjazdu samochodów na teren szkoły - umieszczenie tablic zakazu parkowania w miejscach wyznaczonych

- wyznaczenie dodatkowego parkingu przy boisku Orlik

- umieszczenie barierki uniemożliwiającej wjazd samochodów na plac apelowy przed szkołę

 

- wyrównanie kostki brukowej przed szkołą

 

- wymiana kanalizacji odwadniającej

 

- wykonanie schodów zewnętrznych (wyjście ewakuacyjne) w dolnej części szkoły (jadalnia, kuchnia)

- zamontowanie dwóch nowych drzwi wejściowych (szyby antywłamaniowe)

 

 

- wykonanie konserwacji placu zabaw i przeglądu technicznego

- pielęgnacja trawników wokół szkoły

- przycinanie drzew

- sprzątanie terenu wokół szkoły i Orlika

- odśnieżnie i  posypywanie oblodzeni

 

- zamontowanie progu zwalniającego na drodze wjazdowej do szkoły

zakup nowej kosiarki

Szkoła , Urząd Gminy

 

szkoła

 

 

 

 

 

 

 

Szkoła – konserwator, palacz

 

 

 

-

 

 

 

 

 

Konserwator, woźny

 

 

 

Dyrektor , Organ Prowadzący

 

 

 

2014/15

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

kwiecień 2015

 

V 2014

 

IV 2015

 

 

IV 2015

 

 

 

III 2015

 

Cały rok

 

 

 

 

Rok szkolny 2015/2016

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Obszar  II 

Poprawa infrastruktury wewnętrznej w szkole

 

Lp.

Zadanie do realizacji

Sposób realizacji zadania

Odpowiedzialni za realizację

Termin

realizacji

 

1.

 Monitoringu całego obiektu szkoły

 

Objęcie  monitoringiem wejścia głównego do szkoły i szatni – zrealizowane

 

 

Szkoła – Dyrektor

 

2012/ 13

 

2.

 

 

 

 

 

 

 

 

3.

 

 

 

 

 

4.

Modernizacja zaplecza kuchennego w szkole

 

 

 

 

 

 

 

Modernizacja instalacji:

- grzewczej szkoły

- elektrycznej

 

 

 

Nowy oddział przedszkolny

 

 

 

Planowane zadania do realizacji:

- zainstalowanie zmywarko – wyparzacza

- zakupienie nowych garnków

- zakupienie stolika metalowego do kuchni

- zakupienie szafy do przechowywania odzieży ochronnej

 

- wybudowanie studni głębinowej

 

 

- wymiana pieca grzewczego CO

 

- wymiana instalacji elektrycznej w Sali komputerowej

- wymiana gniazd elektrycznych w salach lekcyjnych i Sali gimnastycznej

- zaadoptowanie klasy i utworzenie drugiego oddziału przedszkolnego w roku szkolnym 2014/2015

 

- malowanie sali przedszkolnej

- wymiana umywalek

- zakup nowych mebli dla klasy IV

- wymiana drugiego pieca CO

 

Dyrektor

 

 

 

 

 

Odbiór przez Sanepid w Suchej Beskidzkiej

Dyrektor

  

 

 

 

 

Dyrektor przy współpracy z organem prowadzącym

 

 

IX 2014

XI 2014

IV 2015

XII 2014

 

 

IV 2014

 

 

X 2014

 

II 2014

 

 

II 2014

VIII 2014

 

 

 

VII-VIII 2015

 

 

Obszar  III

  Poprawa bezpieczeństwa na terenie szkoły

 

Lp.

Zadanie do realizacji

Sposób realizacji zadania

Odpowiedzialni za realizację

Termin

realizacji

 

1

 

 

 

 

 

 Usprawnienie

- dyżurów nauczycielskich

 

 

 

-  pracownika obsługi

 przy wejściu do szkoły.

 

 

 - dyżury dodatkowych nauczycieli na korytarzu i stołówce szkolnej

-pełnienie dyżuru zgodnie z przydziałem  czynności, przestrzeganie regulaminu.

 

- pełnienie dyżuru zgodnie z przydziałem  czynności

- pomoc przy przejściu dzieci przedszkolnych do ubikacji

 

Nauczyciele, Dyrektor

 

 

 

Dyrektor szkoły

Rok szkolny 2014/2015

 

 

 

Na bieżąco

 

 

2.

Dalsza współpraca z  firmą ochraniarską „Security

- patrole interwencyjne  wokół szkoły i obiektów szkolnych (plac zabaw, boisko)

 

 

Firma „Security”
Sucha Beskidzka

 

 

Na bieżąco

 

 

 

3.

Kontynuowanie współpracy z Komendą Powiatową Policji w Suchej Beskidzkiej

- spotkania, prelekcje  dla społeczności szkolnej na temat:

·         zagrożeń dzieci i młodzieży

·          zachowań agresywnych, przemocy,

·         cyberprzemocy,  bezpieczny Internet

·         narkomanii

·         bezpieczne dziecko w drodze i w szkole

·         bezpiecznych ferii zimowych

-  Organizacja (udział)  konkursów plastycznych na temat bezpieczeństwa np.:

·         bezpieczne zabawy podczas ferii zimowych

·         w gminnym konkursie dla klas I „Bezpieczne dziecko”

-  działania profilaktyczne w zakresie bezpieczeństwa dzieci w drodze do i ze szkoły,

- ważności noszenia elementów odblaskowych-

·         akcja odblaskowy pierwszak. Wyposażenie pierwszoklasistów w kamizelki odblaskowe i inne elementy odblaskowe . Uczniowie wszystkich klas do szkoły przychodzą ubrani w kamizelki i elementy odblaskowe

-  udział w zebraniach z rodzicami na temat profilaktyki w zakresie bezpieczeństwa dzieci, cyberprzemocy,

- spotkanie z rodzicami przedszkola: bezpieczeństwo dziecka w domu i w przedszkolu

- udostępnienie materiałów edukacyjnych dotyczących przemocy, cyberprzemocy   (filmy dvd) przez Komendę Policji do zajęć w klasach w ramach lekcji wychowawczych.

- spotkanie z  Policjantem w klasie I

Policja

 

Pani asp. Anna Gąsiorek-Rezler

 

 

 

 

Według planu pracy szkoły

 

 

 

 

 

 

 

 

Listopad

 

 

 

 

 

 

 

 

 

III 2015

IX 2014/2015

 

 

 

 

 

 

4.

Współpraca z ratownikiem medycznym.

 

- zasady udzielania pierwszej pomocy – ćwiczenia

- przeprowadzenie pokazu udzielania pierwszej pomocy przez  ratowników „Maltańskich”  

nauczyciel w-f

grupa ratowników z Suchej Beskidzkiej

 

Rok szkolny

V 2015 

 

5.

Dalsza współpraca ze strażą pożarną.

 

 

- przeprowadzanie szkolnych ewakuacji ( 2 razy roku szkolnym)

 

Dyrektor, nauczyciele,

OSP w Baczynie

 

Październik 2014/2015

2015/2016

 

 

6.

 

Opracowanie procedur

- procedury Niebieskiej Karty

- Ochrony Danych Osobowych

Dyrektor, nauczyciele

IX 2014

 

 

obszar  IV 

Informowanie i edukowanie uczniów ukierunkowane na poprawę  bezpieczeństwa w szkole

 

 

Lp.

Zadanie do realizacji

Sposób realizacji zadania

Odpowiedzialni za realizację

Termin

realizacji

 

1.

Działania profilaktyczne w zakresie wszechstronnego bezpieczeństwa.

 

 

 

 

Kontynuacja wszystkich działań zawartych w Zintegrowanym Planie Działań w latach poprzednich.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Planowanie :

- Wdrożenie w życie programów  „Zachowaj trzeźwy umysł”, „Postaw na rodzinę”, „Kampania przeciw pijanym kierowcom”., których celem jest podniesienie świadomości bezpieczeństwa ucznia.

 

- Udział w projekcie „ Ważne lekcje" który realizowany jest w ramach  programu rządowego "Bezpieczna i przyjazna szkoła"  Głównym celem kampanii jest zwiększenie wiedzy w zakresie: zapobiegania agresji i przemocy doświadczanej przez dzieci i młodzież szkolną, w tym cyberprzemocy; profilaktyki uzależnień dzieci i młodzieży szkolnej od substancji psychoaktywnych (picia alkoholu, palenia papierosów, używania narkotyków i innych substancji nielegalnych), oraz sieci Internet – w tym gier komputerowych i hazardu; zwiększanie świadomości dzieci i młodzieży szkolnej na temat prawidłowego odżywiania oraz eliminowania złych nawyków żywieniowych; przeciwdziałania nadwadze i otyłości wśród  dzieci i młodzieży szkolnej poprzez  propagowanie  aktywności fizycznej

- udział dwóch nauczycieli w kursie „rozwiazywanie konfliktów w szkole” w ramach projektu „zachowaj trzeźwy umysł”

 

- Udział w konferencjach Skąd biorą się gniew i agresja u dzieci i młodzieży w szkole. Jak sobie z tym radzić , Antynarkotykowa profilaktyka lokalna.

 

 

- zorganizowanie spotkania uczniów klasy VI z terapeuta na temat narkomanii

 

- przystąpienie i realizacja programu przeznaczonego dla klas IV-VI „Znajdź właściwe rozwiązanie”

 

-organizowanie Dnia Rodziny na sportowo pod hasłem „Postaw na rodzinę”

 

- organizowanie comiesięczne Dnia Odmienności i Tolerancji dla innych ludzi np. dzień innej fryzury, dzień serduszka.

 

- apelu o Prawach Dziecka,

- Prawach Człowieka – prezentacja multimedialna

 

- Organizowanie Dnia Bezpiecznego Internetu – oglądanie filmów „3,2,1 Internet” oraz ” Owce w sieci”

- organizowanie sportowych – bezpiecznych przerw – np. dzień skakanki, hula- hop, piłki

 

- udział w gminnym konkursie Teatrzyków Szkolnych pod hasłem „Tolerancja” ( dwie grupy teatralne klasy I-III, IV-VI)

- spotkanie z przedstawicielem Taurona – „Bezpieczniki Taurona - Jak bezpiecznie korzystać z urządzeń elektrycznych?”

 

- utworzenie zajęć świetlicowych dla uczniów szkoły

Dyrektor, nauczyciele, 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Koordynator ds. bezpieczeństwa

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

n-ele, dyrektor

 

 

SU

 

 

 

Szkolne Koło Teatralne (SKT)

 

 

 

 

n-el w-f

 

 

Nauczyciele SKT

 

 

dyrektor

 

 

 

dyrektor / organ prowadzący

IX-X

 

 

 

 

 cały rok szkolny

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

VIII, XII 2014

 

 

 

 

IV 2015

 

 

 

 

VI 2014

 

 

 

13 dzień każdego miesiąca

 

 

XI 2014

IV 2015

 

II 2014, 2015

 

 

 

cały rok szkolny

 

IV 2015

 

 

III 2015

 

 

 

Rok szkolny 2015/2016

 

 

 

 


obszar  V

Informowanie i edukacja oraz angażowanie rodziców ukierunkowane na poprawę  bezpieczeństwa w szkole

 

 

Zadanie do realizacji           

Sposób realizacji zadania

Odpowiedzialni za realizację

Termin realizacji

 

1.

Współpraca

- rodziców,

w działania szkoły podejmowane na rzecz poprawy bezpieczeństwa

 

 

 

 

 

 

 

 

- środowiska,

 

 

 

 

 

Angażowanie rodziców do uczestnictwa

w działaniach szkoły poprzez:

- współudział rodziców w organizowaniu akcji i uroczystości szkolnych np.: Dzień Rodziny , Dzień Dziecka, Poranek Wielkanocny

- udział rodziców w rozwiązywaniu problemów wychowawczych, wspólne poszukiwanie rozwiązań

- informowanie rodziców o wynikach ankietowych przeprowadzonych wśród uczniów na temat na temat zjawiska przemocy w szkole, domu.

- informowanie o działaniach zwiększających bezpieczeństwo na terenie szkoły

- systematyczna , dalsza współpraca z:

·         Komendą Powiatową Policji w Suchej Beskidzkiej

·         OSP Baczyn

·         Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną w Suchej Beskidzkiej

·         przyszpitalną PPP w Suchej Beskidzkiej

·         Gminną Komisją ds. Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Budzowie

·         Ośrodkiem Interwencji Kryzysowej Rodziny

·         Ośrodkiem Pomocy Społecznej

·          Współpraca z pedagogiem z gimnazjum w Budzowie –  realizacja projektu „Postaw na rodzinę”

·         Sądem Rejonowym w Suchej Beskidzkiej,

·         Kuratorem Sądowym

 Rady Rodziców,

Rada Rodziców, dyrektor szkoły, wychowawcy

 

 

 

Koordynator ds.bezp

Realizowane na bieżąco

 

 

 

 

2.

Informowanie rodziców o zadaniach i działaniach podejmowanych w ramach realizowanego projektu

Organizowanie spotkań ogólnych i klasowych  z rodzicami celem:

 -informowania rodziców o wynikach badań ankietowych prowadzonych w szkole,

- prelekcja profilaktyczno – edukacyjna dla rodziców dotycząca bezpieczeństwa i unikania zagrożeń

- spotkania, prelekcje, kampanie profilaktyczne adresowane do rodziców np.: ważne lekcje sekcje dla rodziców i opiekunów,

- spotkania z policją, dietetykiem


Dyrektor, wychowawcy, koordynator, PPP
, przedstawiciel policji,

 



XI 2014/ IV 2015

 

XI 2014

 

 

 

 

     Pieczęć szkoły                                                      Pieczęć Koordynatora z ramienia                                                   Pieczęć Rady Rodziców
                                                                                Komendy Miejskiej Policji w Krakowie

 

 

 

       ...........................................                                                  ...........................................                                               ............................................

                podpis                                                                                            podpis            podpis




Gazetka promująca bezpieczeństwo na mammedia.pl

Prezentację z działań naszej szkoły "w obiektywie" można pobrać tutaj.


Zintegrowany Plan Działania:

 

Zalecenie  I

    Zmiana infrastruktury na zewnątrz  szkoły

Lp.

Zadanie do realizacji

Sposób realizacji zadania

Odpowiedzialni za realizację

Termin

realizacji

Sposób dokumentowania

Potwierdzenie

np.; pieczątka, podpis

1.

 

 

 

 

 

2.

 

 

 

 

3.

Monitoring zewnętrzny szkoły -  możliwe do zrealizowania w miarę zdobycia środków

 

 

 

Barierka przy schodach znajdujących się przy  zejściu do szkoły.

 


Remont placu zabaw.

Zamontowanie kamery obejmującej swoim zasięgiem  teren na zewnątrz szkoły.

 

 

Zamontowanie barierki na schodach przy zejściu do szkoły.

 

 


Wymiana całego placu zabaw.

Szkoła , Urząd Gminy

 

 

 

 

 

Szkoła, Urząd Gminy

 

 

 

 

Szkoła, Urząd Gminy

2012/13

 

 

 

 

 

2012/2013

 

 

 

 

Wiosna 2013

Dokumentacja , uwzględnienie w planie budżetowym szkoły

 

 

 

Dokumentacja,

 

 

 

 

Dokumentacja

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Zalecenie II 

Poprawa infrastruktury wewnętrznej w szkole

 

Lp.

Zadanie do realizacji

Sposób realizacji zadania

Odpowiedzialni za realizację

Termin

realizacji

Sposób dokumentowania

 

1.

Zamontowanie monitoringu wewnętrznego obiektu szkolnego –

możliwe do zrealizowania w miarę zdobycia środków

Objęcie  monitoringiem wejścia głównego do szkoły i szatni.

 

 

Szkoła – Dyrektor

Rada Rodziców , UG

 

2012/ 13

Dokumentacja, uwzględnienie w planie budżetowym szkoły

 

2.

Gałki na poręczy schodowej.

Zamontowanie gałek na poręczy schodowej przy zejściu na jadalnię.

 

 

Dyrektor

II 2013 lub VII 2013

Dokumentacja

 

 

Zalecenie III

  Poprawa bezpieczeństwa na terenie szkoły

 

Lp.

Zadanie do realizacji

Sposób realizacji zadania

Odpowiedzialni za realizację

Termin

realizacji

Sposób dokumentowania

 

1

 

 

 

 

 

 Właściwe pełnienie

dyżurów nauczycielskich

 

 

 

 

Dyżur pracownika obsługi

 przy wejściu do szkoły.

 

 

 Pełnienie dyżuru zgodnie z przydziałem  czynności, przestrzeganie regulaminu.

 

 

 

Pełnienie dyżuru zgodnie z przydziałem  czynności

Nauczyciele, Dyrektor

 

 

 

 

 

Dyrektor szkoły

Rok szkolny 2012/2013

 

 

 

 

Na bieżąco

Harmonogram

regulamin

 

 

 

 

Przydział czynności pracownika  obsługi – woźnej

 

 

2.

 

Patrole interwencyjne firmy ochraniarskiej „Security” wokół szkoły i obiektów szkolnych (plac zabaw, boisko)

 

Ujęcie w harmonogramie patroli interwencyjnych  zadań do realizacji w terenie przyległym do obiektu szkolnego

 

 

Firma „Security”
Sucha Beskidzka

 

 

Na bieżąco

 

 

 

Umowa z firmą „Security”

 

 

 

 

3.

Policyjne patrole wokół szkoły.

 

Ujęcie w harmonogramie patroli policyjnych zadań do realizacji w terenie przyległym do obiektu szkolnego. Zwiększenie patroli na drogach głównych i osiedlowych .

 

policja

Na bieżąco -

wg dyslokacji

 

 

Pisemna prośba skierowana do Policji

 

 

4.

Współpraca z Komendą Powiatową Policji w Suchej Beskidzkiej

- Realizacja szeregu zadań zwianych z konkursem „odblaskowa szkoła”

-  Organizacja (udział)  konkursów plastycznych na temat bezpieczeństwa;

-  przygotowanie do karty rowerowej,

-  działania profilaktyczne w zakresie bezpieczeństwa dzieci w drodze do i ze szkoły,

ważności noszenia elementów odblaskowych,

-  udział w zebraniu z rodzicami na temat profilaktyki w zakresie bezpieczeństwa dzieci,

- spotkanie ze społecznościom szkoły na temat zachowań agresywnych, przemocy, cyberprzemocy,

 

- spotkanie z  Policjantem w klasie I

 

- przeprowadzenie akcji „słodkie jabłko – kwaśna cytryna”

 

Policja

 

 

 

 

 

 

 

 

Pani asp. Anna Gąsiorek-Rezler

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Dzielnicowym – Rafałem Pacholskim

drogówka

 

drogówka

Według planu pracy szkoły

 

 

 

 

 

 

 

 

Listopad

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

listopad

 

 

w razie możliwości

Dokumentacja szkoły

sprawozdanie

 

4.

Współpraca z ratownikiem medycznym.

 

- przeprowadzenie pokazu udzielania pierwszej pomocy

Ratownik medyczny,

Nauczyciel wychowania fizycznego

 

Październik

Styczeń 

 

 

 

 

 

 

5.

Współpraca ze strażą pożarną

- przeprowadzenie szkolnej ewakuacji

 

Dyrektor, nauczyciele,

OSP w Baczynie

 

Październik 2012

Dokumentacja szkoły

 

 

 

 

 

 

Zalecenie IV 

Informowanie i edukowanie uczniów ukierunkowane na poprawę  bezpieczeństwa w szkole

 

 

Lp.

Zadanie do realizacji

Sposób realizacji zadania

Odpowiedzialni za realizację

Termin

realizacji

Sposób dokumentowania

 

1.

Dbałość o bezpieczeństwo uczniów w drodze do i ze szkoły.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1.Udział w konkursie „Odblaskowa szkoła” – realizacja zadań.

 

 

2. Otoczenie uczniów kl. I szczególną opieką przez uczniów klas starszych.

 

3. Powołanie „odblaskowych strażników” egzekwujących obowiązek noszenia kamizelek i elementów odblaskowych.

 

2. Ujęcie w harmonogramie do Programu Profilaktyki zadań realizowanych w ramach programu „Szkoła promująca bezpieczeństwo”.

Dyrektor, nauczyciele, 

 

 

 

Uczniowie klasy VI

 

 

koordynator

 

 

 

 

Zespół ds. opracowywania programu profilaktyki

 

 

IX-X

 

 

 

I semestr

 

 

X- cały rok szkolny

 

 

 

XI 2012

 

 

 

sprawozdanie i inna dokumentacja szkoły, strona internetowa szkoły 

 

 

 

wpisy  do zeszytu uwag

 

 

 

 

Dokumentacja szkoły

 

 

 

2.

Promowanie pozytywnych zachowań i wzorów do naśladowania.

1.  Realizacja tematycznych godzin wychowawczych:

2. Przeprowadzenie szkolnego konkursu nt. Co powinno się zmienić w Twojej szkole, rodzinie, otoczeniu, by poprawić relacje miedzy ludźmi (nauczyciel-uczeń, dziecko-rodzina, koledzy w miejscu zamieszkania , osiedlu, miejscowości)

3. Przeprowadzenie spotkań uczniów z przedstawicielami Policji, Straży Pożarnej, Pogotowia Ratunkowego, organizacji społecznych etc. Nt. Bezpieczne zachowanie w szkole, domu, na ulicy; zagrożenia, udzielania pierwszej pomocy, obrona konieczna itp.

4.Zaangażowanie uczniów w pomoc innym osobom w ramach zorganizowanego „Tygodnia Wolontariatu”

 

5. Udział uczniów w szkolnych i pozaszkolnych konkursach.

 

6. Włączenie SU do propagowania bezpiecznych postaw i upowszechniania wśród uczniów programu: ”Bezpieczna szkoła”   (gazetki szkolne, ulotki dla rodziców, prezentacja multimedialna na zebranie z rodzicami na temat m.in. profilaktyki agresji, opracowanie w wydanie gazetki na stronie www.mammedia.pl)

Wychowawcy

 

Dyrektor, wychowawcy

 

 

 

 

 

 

Koordynator d.s. bezpieczeństwa

 

 

 

 

Nauczyciel wych. fiz, wychowawcy, rodzice

 

 

 

Nauczyciele, dyrektor

 

 

SU opiekun B.Nowak

A.Siemion

I półrocze

 

XI

 

 

 

 

 

 

X, I

 

 

 

 

 

XII

 

 

 

 

Zgodnie z planem pracy szkoły

Na bieżąco zgodnie z planem pracy

Wpisy w dzienniku lekcyjnym,

Regulamin

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3.

Edukacja uczniów pod kątem zachowania się w sytuacjach zagrożenia.

1.Organizowanie działań  i prowadzenie spotkań w ramach realizacji programu np.:

„Bezpieczna droga do i  ze szkoły”

 "Unikam zagrożeń",

„Bezpieczny Internet”,

„Zagrożenia w sieci”

 

2.Zwiększenie bezpieczeństwa uczniów w aspekcie technicznym i organizacyjnym szkoły – przeprowadzenie ćwiczeń ewakuacyjnych

 

3.Warsztaty dla uczniów z zakresu udzielania pierwszej pomocy

Policja:                   


 Wydział Prewencji w Suchej Beskidzkiej
- Wydział Ruchu Drogowego w Suchej Beskidzkiej ,

 

dyrektor, koordynator, OSP Baczyn

 

 

 

 

dyrektor, OSP, ratownik medyczny

I – V 2013

 

 

 

 

 

 



X 2012

 

 

 

 

 

X 2012

IV 2013

Sprawozdania, dokumentacja szkolna,

Strona internetowa szkoły

 

 

 

 

 

Dokumentacja szkolna

 

 

 

 

Dokumentacja szkolna, strona internetowa

 

4.

Propagowanie pozytywnych form spędzania wolnego czasu

 

 

 

 

 

1. Zwiększenie oferty zajęć pozalekcyjnych:

Współpraca nauczycieli  z instytucjami wspomagającymi proces rozwoju i wychowania (nauka i terapia):

 PPP, Ośrodek Kultury w Stryszawie, Biblioteka i Ośrodek Animacji Kultury Gminy Budzów

 

2. Udział  uczniów  w projektach unijnych:

-"Indywidualizacja nauczania w klasach I - III",

- "Matematyka innego wymiaru”".

 

 

4. Realizacja programów i projektów ogólnopolskich :

Odblaskowa szkoła”
„Cała Polska czyta dzieciom”
„Szkoła bez przemocy”
„Szkoła z pasją”

5. Żywe lekcje, teatrzyki edukacyjne, wycieczki szkolne,  Akcja Zimowa  2013  - „Ferie w naszej szkole”

 

 

Koordynator ds. bhp

 

 

 

 

 

 

Dyrektor, wychowawcy, koordynator, nauczyciele uczestniczący w projektach,

 

 

 

Odpowiedzialni nauczyciele  dyrektor

 

 

 

 

 

Dyrektor, nauczyciele

 

XI 2012- V 2013

 

 

 

 

 

 

XI 2012 – V 2013

 

 

 

 

 

 

Na bieżąco

 

 

 

 

 

Wg potrzeb

Dokumentacja szkoły

 

 

 

 

 

 

 

Sprawozdania, dokumentacja szkolna, strona internetowa szkoły

 

 

 

 

Dokumentacja szkoły

 

 

 

 

 

Dokumentacja szkoły

 

 

5.

Eliminowanie zachowań negatywnych.

1.Reagowanie na każdy przejaw agresji oraz niewłaściwe zachowania w szkole i poza szkołą poprzez

·         Prowadzenie rozmów indywidualnych i dyscyplinujących uczniów

·         Zawieranie kontraktów pomiędzy np. wychowawcą, uczniem i rodzicem

dyrektorem, uczniem i rodzicem

·         prowadzenie dziennych raportów zachowania ucznia sprawiającego problemy wychowawcze w szkole

·         ścisłą współpracę z rodzicami

·         konsultowanie problemów wychowawczych i emocjonalnych z PPP w Suchej Beskidzkiej.

 

2.Zorganizowanie konkursu plastycznego na komiks: ukazując różne sytuacje w drodze ze szkoły do domu i sposoby rozwiązania problemów bez użycia przemocy. 

 

3.Realizacja godzin wychowawczych zgodnie z programem profilaktyki.

 

4.Przeprowadzenie szkolenia Rady Pedagogicznej  nt. „Przeciwdziałanie agresji i przemocy wśród dzieci i młodzieży”

 

5. Przeprowadzenie warsztatów dla uczniów na temat prawnej ochrony dóbr osobistych człowieka, w tym nietykalności cielesnej, a zwyczaje szkolne. Podjęcie tematu relacji „ chłopcy –dziewczęta – język, kultura osobista etc. „Czy uczniowie klną i dlaczego…”

 

 

 

 

Nauczyciele, rodzice, dyrektor

 

Konsekwentnie na bieżąco

 

 

Nauczyciele, wychowawcy

 

Nauczyciele, wychowawcy

dyrektor

 

 

 

 

Nauczyciel plastyki

 

 

 

 

 

Wychowawcy

 

 

Wszyscy nauczyciele

 

 

 

 

Dyrektor

 

 

 

Zaproszony pedagog szkolny

 

 

 

Na bieżąco

 

 

Nauczyciele

dyrektor

 

 

 

 

 

 

Na bieżąco

 

 

 

 

II

 

 

 

 

 

Cały rok szkolny

 

 

III

 

 

 

 

XII

 

 

 

III

 

 

 

Wpisy do dziennika

Zeszytu uwag

 

Kopie kontraktów

 

 

 

Dzienne raporty

 

 

 

Wpisy do dziennika

 

Kopie pisemnych konsultacji

 

 

Prace konkursowe

 

 

 

 

 

Tematyka godzin wychowawczych

 

Zaświadczenia

 

 

 

 

Oświadczenie

 

 

 

Oświadczenie

 

6.

Uświadomienie uczniom odpowiedzialności za swoje czyny wobec prawa.

1.Przeprowadzenie konserwatoriów na temat:

Przestrzeganie prawa to obowiązek każdego, także ucznia.

2.Przeprowadzenie pogadanki z uczniami na temat KK

3 zorganizowanie spotkania rodziców ze specjalistami dos.nieletnich

zaproszony prawnik

 

 

 

Policja, dyrektor,

Kurator Sądowy 

Koordynator, dyrektor

 

 

II

 

I

 

I

Konspekty

 

 

 

 

 

 

 

 


Zalecenie V

Informowanie i edukacja oraz angażowanie rodziców ukierunkowane na poprawę  bezpieczeństwa w szkole

 

 

Zadanie do realizacji           

Sposób realizacji zadania

Odpowiedzialni za realizację

Termin realizacji

Sposób dokumentowania

 

1.

Zaangażowanie rodziców w działania szkoły podejmowane na rzecz poprawy bezpieczeństwa

 

 

 

 

 

Wdrożenie rodziców do uczestnictwa

w działaniach szkoły poprzez:

-  uczestnictwo w realizacji zadań „odblaskowa szkoła”

- uczestnictwo w spotkaniach roboczych

w ramach projektu ZPB oraz współudział

w opracowaniu działań podejmowanych

w celu poprawy bezpieczeństwa szkoły ,

- współudział rodziców w organizowaniu akcji i uroczystości szkolnych,

- udział rodziców w rozwiązywaniu problemów wychowawczych, wspólne poszukiwanie rozwiązań.

 Rady Rodziców,

Rada Rodziców, dyrektor szkoły, wychowawcy

 

 

Realizowane na bieżąco

 

 

 

Dokumentacja szkolna

 

 

 

2.

Informowanie rodziców o zadaniach i działaniach podejmowanych w ramach realizowanego projektu

Organizowanie spotkań ogólnych i klasowych  z rodzicami celem:

 -informowania rodziców o wynikach badań ankietowych prowadzonych w szkole,

- prelekcja profilaktyczno – edukacyjna dla rodziców dotycząca bezpieczeństwa i unikania zagrożeń


Dyrektor, wychowawcy, koordynator, PPP
, przedstawiciel policji,

 



XI 2012

 

I 2013

Dokumentacja szkolna, gazetka informacyjna dla rodziców „Z życia szkoły”, strona internetowa szkoły, gazetka ścienna

 

 

UWAGI I WNIOSKI:

Wszelkie zmiany i uzupełnienia planu regulowane będą w formie aneksu.

236879