Zadanie 8
Treść
8. Przeprowadzenie we wszystkich klasach konwersatoriów pod hasłem Nie jesteś sam. Jak monitorować sytuację osób z otoczenia szkolnego lub środowiskowego, które znalazły się w biedzie, chorobie, stanie sieroctwa społecznego lub „eurosieroctwa"; gdzie szukać pomocy.Uczniowie Zespołu Szkolno – Przedszkolnego w Baczynie spotkali się w dniu 23 marca 2012 roku z panią Małgorzatą Król, która jest kuratorem sądowym. Przeprowadziła zajęcia - konwersatorium pod hasłem Nie jesteś sam. W czasie zajęć wyjaśniła dzieciom, co to jest przemoc. Uświadomiła uczniom również, że mogą się spotkać z cyberprzemocą oraz podała jej przykłady. Poinformowała o odpowiedzialności karnej osoby łamiącej obowiązujące prawo. Wskazała instytucje pomagające osobom pokrzywdzonym. Uczniowie otrzymali ulotki z wykazem tych instytucji oraz numerami telefonów, pod które mogą zadzwonić w razie potrzeby.
Dnia 07.03.2012r. przeprowadzono we wszystkich klasach konwersatoria pod hasłem: „Nie jesteś sam”.
Celem spotkań było:
- Uświadomienie uczniom, gdzie można szukać pomocy i jak okazać pomoc osobom samotnym.
- Kształtowanie właściwych postaw wobec osób dotkniętych problemem samotności z powodu trudnej sytuacji społecznej znajdujących się w szkole i najbliższym środowisku.
W czasie konwersatorium uczniowie aktywnie brali udział, pracowali indywidualnie, zespołowo i grupowo. Aktywnie włączyli się w pogadankę na temat osób potrzebujących pomocy oraz postawy altruistycznej ze zwróceniem uwagi na możliwości tego typu zachowań wobec ludzi nam bliskich i zupełnie obcych. Metodą burzy mózgów wyczerpująco odpowiedzieli na pytanie: Kto potrzebuje naszej pomocy. W grupach opracowali zadania (załącznik 1) i zapisali odpowiedzi na arkuszach szarego papieru.
Podczas prezentacji multimedialnej poznali przyczyny osamotnienia, uczucia i zachowania osób samotnych oraz formy pomocy tym osobom.
Po przeprowadzeniu pogadanek nasi uczniowie:
-wiedzą już, kto potrzebuje pomocy,
- potrafią zaproponować różne formy niesienia pomocy osobom potrzebującym,
- są wrażliwi na potrzeby osób oczekujących pomocy,
- próbują wczuwać się w stany emocjonalne i sytuacje innych ludzi,
- interesują się życiem i oczekiwaniami osób potrzebujących.
Załącznik 1
Zadanie 1
Szkoła organizuje dyskotekę, na którą uczniowie długo czekali. Cała klasa wybiera się, tylko Magda zostaje w domu, ponieważ ma złamaną nogę.
- · Co czuje Magda, dowiadując się, że nie będzie mogła bawić się z innymi?
- · W jaki sposób możesz jej pomóc?
Zadanie 2
Na zakończenie roku szkolnego na uroczystości pojawiają się wszyscy rodzice, by pogratulować dzieciom ukończenia kolejnego etapu edukacji. Podczas wręczenia dyplomów kolejno podchodzą do swoich dzieci, by zrobić sobie pamiątkowe zdjęcie. Gdy nadchodzi kolej Szymona, którego rodzice zginęli w wypadku samochodowym nastaje cisza.
- · Jak czuje się Szymon?
- · Co można było zrobić, by uniknąć tej sytuacji?
Zadanie 3
Sylwia uczęszcza do szkoły w zaniedbanych ubraniach, nie ma odlotowych spodni jak jej koleżanki. Podczas przerw woli siedzieć na schodach, niż rozmawiać z innymi. Nie wyjeżdża na wycieczki.
- · Dlaczego Sylwia tak wygląda i zachowuje się?
- · Co czuje?
- · Jak można jej pomóc?