Szkoła promująca bezpieczeństwo
Treść
Sezon rowerowy rozpoczęty - przypominamy o zasadach bezpieczeństwa.
Przygotowujemy się do egzaminu na Kartę Rowerową.
Rowerzysto bądź bezpieczny na drodze - PRZECZYTAJ UWAŻNIE!!!
Mając na uwadze zmniejszenie ilości niebezpiecznych zdarzeń chcemy przypomnieć wszystkim rowerzystom podstawowe zasady bezpieczeństwa. Jazda jednośladem wymaga pełnego panowania nad rowerem, a także warto pamiętać o prędkości, która powinna być dostosowana do aktualnie panujących warunków oraz umiejętności jadącego. Rowerzysto pamiętaj, aby zwiększyć swoje bezpieczeństwo w czasie jazdy rowerem załóż kask ochronny, wówczas przejażdżka tym jednośladem będzie znacznie bezpieczniejsza.
Ponadto, konieczne jest, aby rower był w dobrym stanie technicznym, zwłaszcza ze sprawnie działającymi hamulcami. Jadąc na rowerze pamiętaj o odblaskach. Wówczas kierujący rowerem będzie bardziej widoczny dla innych uczestników ruchu drogowego i jednocześnie bezpieczniejszy na drodze!
Warto pamiętać, że jeżeli kupujemy rower to sprawdźmy czy jest on odpowiednio wyposażony (zgodnie z przepisami).
Rower musi być wyposażony w:
1. Światło pozycyjne przednie o barwie białej lub żółtej selektywnej,
2. Światło pozycyjne tylne barwy czerwonej - może być migające,
3. Światło odblaskowe tylne czerwone o kształcie innym niż trójkąt,
4. Przynajmniej jeden sprawnie działający hamulec,
5. Dzwonek lub inny sygnał ostrzegawczy o nie przeraźliwym dźwięku.
Rowerzysto pamiętaj, za nieprawidłowe wyposażenie roweru można otrzymać mandat karny w wysokości od 20 – 500 złotych.
Przypominamy, iż osoby pomiędzy 10 a 18 rokiem życia mogą poruszać się po drogach rowerem wyłącznie, gdy posiadają dokument potwierdzający ich uprawnienia do kierowania. Dokumentem tym może być prawo jazdy kategorii AM, A1, B1 lub T, a także karta rowerowa, którą może uzyskać osoba, która ukończyła 10 lat i wykazała się niezbędnymi kwalifikacjami tj. zdała egzamin teoretyczny
z przepisów ruchu drogowego oraz praktyczny jazdy na rowerze. Osoby, które ukończyły 18 rok życia nie muszą posiadać karty rowerowej. Ale nieznajomość przepisów nie zwalnia ich z odpowiedzialności.
Przepisy dotyczące rowerzystów
wg Ustawy Prawo o ruchu drogowym:
· Kierujący pojazdem, który skręca w drogę poprzeczną, jest obowiązany zachować szczególną ostrożność i ustąpić pierwszeństwa rowerzyście jadącemu na wprost po jezdni, pasie ruchu dla rowerów, drodze dla rowerów, lub innej części drogi, które zamierza opuścić.
· Rowerzysta może poruszać się środkiem pasa ruchu na skrzyżowaniu jeśli ten pas umożliwia opuszczenie skrzyżowania w więcej niż jednym kierunku.
· „śluza rowerowa” to zarezerwowany dla rowerzystów obszar pomiędzy skrzyżowaniem a linią zatrzymania dla samochodów. Kiedy auta zatrzymują się na czerwonym świetle, rowerzyści mogą je minąć i wjechać do śluzy, ustawiając się przed samochodami.
· Rowerzysta może wyprzedzać z prawej strony np. wolno jadące pojazdy lub stojące w korku z prawej strony.
Ponadto warto pamiętać:
· Kierujący rowerem jest obowiązany korzystać z drogi dla rowerów lub pasa ruchu dla rowerów jeśli są one wyznaczone dla kierunku, w którym się porusza lub zamierza skręcić. Kierujący rowerem, korzystając z drogi dla rowerów i pieszych jest obowiązany zachować szczególną ostrożność i ustępować miejsca pieszym.
· Dziecko w wieku do 7 lat może być przewożone na rowerze, pod warunkiem, że jest ono umieszczone na dodatkowym siodełku zapewniającym bezpieczną jazdę.
Kierującemu rowerem zabrania się:
· jazdy po jezdni obok innego uczestnika ruchu - dopuszcza się wyjątkowo jazdę po jezdni kierującego rowerem obok innego roweru lub motoroweru, jeżeli nie utrudnia to poruszania się innym uczestnikom ruchu albo w inny sposób nie zagraża bezpieczeństwu ruchu drogowego.
· jazdy bez trzymania co najmniej jednej ręki na kierownicy oraz nóg na pedałach lub podnóżkach,
· czepiania się innych pojazdów.
Korzystanie z chodnika lub drogi dla pieszych przez kierującego rowerem jednośladowym jest dozwolone wyjątkowo gdy:
· opiekuje się on osobą w wieku do 10 lat kierującą rowerem lub szerokość chodnika wzdłuż drogi po której ruch pojazdów jest dozwolony z prędkością większą niż 50 km/h, wynosi co najmniej 2 m i brakuje wydzielonej drogi dla rowerów oraz pasa ruchu dla rowerów.
· warunki pogodowe zagrażają bezpieczeństwu rowerzysty na jezdni (śnieg, silny wiatr, ulewa, gołoledź, gęsta mgła) nowy przepis .
· Kierujący rowerem korzystając z chodnika lub drogi dla pieszych, jest obowiązany jechać powoli, zachować szczególną ostrożność i ustępować miejsca pieszym.
W przypadku gdy kierujący rowerem korzysta z drogi dla rowerów i pieszych ma obowiązek zachować szczególną ostrożność i ustępować miejsca pieszym. Szczególna ostrożność polega na poruszaniu się z niewielką prędkością, która umożliwia mu odpowiednio szybką reakcję w każdej sytuacji drogowej.
Kierujący rowerem może korzystać z jezdni. Wówczas ma on obowiązek stosować się do przepisów ruchu drogowego (jazda po prawej stronie jezdni), jest dopuszczona jazda lewą stroną, ale tylko w określonych przypadkach jak mówi przepis, gdy opiekuje się dzieckiem w wieku do 10 lat.
Uwaga! rowerzysta może przekroczyć przejście dla pieszych jako pieszy prowadzący rower.
Kolumna rowerów:
Jadąc w kolumnie rowerzystów, należy pamiętać, że odległość od poprzedzającego pojazdu nie jest określona. Liczba rowerów jadących w kolumnie nie powinna przekraczać 15. Odległość między kolumnami rowerzystów nie może być mniejsza niż 200 metrów.
/KWP Kraków/
Zintegrowana Polityka Bezpieczeństwa
Integral Security Policy
ANEKS DO
ZINTEGROWANEGO PLANU DZIAŁANIA W RAMACH PROJEKTU ZINTEGROWANEJ POLITYKI BEZPIECZEŃSTWA
”SZKOŁA PROMUJĄCA BEZPIECZEŃSTWO”
PODJĘTYCH PRZEZ ZESPÓŁ SZKOLNO – PRZEDSZKOLNY W BACZYNIE
Zintegrowany Plan Działania
„Szkoła Promująca Bezpieczeństwo”
W ramach projektu Zintegrowanej Polityki Bezpieczeństwa – Szkoła Promująca Bezpieczeństwo w Szkole Podstawowej im. Juliana Tuwima w Zespole Szkolno - Przedszkolnym w Baczynie w tym roku szkolnym 2014/2015 podjęliśmy starania o przedłużenie certyfikatu Szkoły Promującej Bezpieczeństwo.
Na podstawie analizy ankiet, oględzin obiektu szkoły i terenu wokół niej, sprawozdań koordynatora ds. bezpieczeństwa, dyrektora szkoły opracowano aneks do Zintegrowanego Planu Bezpieczeństwa w obszarach:
- zmiana infrastruktury na zewnątrz szkoły
- poprawa infrastruktury wewnętrznej w szkole
- poprawa bezpieczeństwa na terenie szkoły
- informowanie i edukowanie uczniów ukierunkowane na poprawę bezpieczeństwa w szkole
- informowanie i edukacja oraz angażowanie rodziców ukierunkowane na poprawę bezpieczeństwa w szkole.
Zintegrowany Plan Działania został w całości zrealizowany.
Profilaktycznie cały czas realizowane są zadania wynikające z Planu.
Realizacja podejmowanych działań:
- Kontynuacja wszystkich działań zawartych w Zintegrowanym Planie Działań w latach poprzednich.
- Uzupełnienie monitoringu – zamontowanie dodatkowych kamer sięgających na plac zabaw
- Kontynuacja działań zawartych w Programie Profilaktyki Szkoły, Programie Wychowawczym Szkoły,
- Kontynuacja próbnych ewakuacji przy współpracy z Ochotniczą Strażą Pożarną w Baczynie, nawiązanie współpracy z Ochotniczą Strażą Pożarną z Zachełmnej – pokaz strażacki, tory przeszkód oraz plac „płonących domków”
- Spotkanie z ratownikiem medycznym, pielęgniarką szkolną o przedmedycznej pomocy lekarskiej, zdrowego stylu życia
- spotkanie z terapeutą w klasie VI w ramach profilaktyki przeciwdziałania narkomanii i alkoholizmowi,
- Badania ankietowe wśród uczniów i rodziców (Z analizy ankiet wynika, ze szkoła jest placówką bezpieczną, zachowania agresywne wśród uczniów występują sporadycznie. Uczniowie w szkole czują się bezpiecznie).
· Kontynuacja współpracy z Komendą Powiatową Policji w Suchej beskidzkiej, OSP w Baczynie, PPP w Suchej Beskidzkiej, Ośrodkiem Interwencji Kryzysowej, Ośrodkiem Pomocy Społecznej, Gminną Komisją ds. Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Budzowie , z pedagogiem z gimnazjum w Budzowie – włączenie się w realizację projektu „Postaw na rodzinę”, Kołem Gospodyń Wiejskich, Gminną Biblioteką,
· Nawiązanie nowej współpracy z Akademią Rolniczą – konsultantem ds. żywienia
VI 2014,
· dietetykiem Panią Magdaleną Józefiak – prelekcje dla rodziców i uczniów na temat zdrowego odżywiania – XI 2015
· Systematyczna współpraca z gospodarzem przyszkolnego boiska sportowego Orlik Panem Januszem Sasułą – zachęcanie do aktywnego spędzania wolnego czasu
· przeprowadzono kampanię „Odblaskowy pierwszak” każdy pierwszak otrzymał kamizelkę odblaskową oraz inne odblaski , uczniowie klas I uczestniczyli również w ogólnopolskim konkursie „Klub Bezpiecznego Puchatka”
· zorganizowano spotkania z przedstawicielem Policji Panią asp. Anną Gasiorek – Rezler na temat „Bezpieczne dziecko w szkole, w domu, na drodze” , „Bezpieczny Internet” „Bezpieczne ferie”
· uczniowie wzięli udział w Gminnym Przeglądzie Teatrzyków Szkolnych pod hasłem „Tolerancja” i jako jedyna szkoła w gminie przygotowali dwa przedstawienia w dwóch grupach wiekowych kl. I-III bajkę „Brzydkie Kaczątko” i kl. IV-VI sztukę "Nasz wspólny domeczek"
· udział konkursach plastycznych nt. bezpieczeństwa
· uczniowie, rodzice jak i cała społeczność szkolna, aktywnie uczestniczyli w ramach Szkolnego Klubu Wolontariusza w różnego rodzaju akcjach charytatywnych
· 1 czerwca 2015 roku - Nasza Szkoła, rodzice i lokalna społeczność wraz z Komendą Powiatową Policji w Suchej Beskidzkiej włączyła się w Ogólnopolski Głos Profilaktyki i wzięła udział w akcji Zryw Wolnych Serc
· Na bezpieczeństwo wpływa również całe wyposażenie naszych budynków i regularne ich odnawianie, unowocześnianie i dostosowywanie do potrzeb. W tym zakresie w naszej szkole wykonano wszystkie zadania założone w planie ZPB.
- dzieci objęte są również programem dbałości o jamę ustną. Pani pielęgniarka Janina Ochman przeprowadza fluoryzację.
- zorganizowano apel z okazji Dnia bez Papierosa, Na korytarzu wykonano gazetki na wyżej wymienione tematy. Pozyskane od sanepidu ulotki rozdano dzieciom, które przekazali rodzicom.
- szkoła realizowała program „ Nie pal przy mnie proszę” w klasach I-III we współpracy z Sanepidem, 31.5 – „Dzień bez papierosa”
- przed każdą wycieczką, wyjazdem np.: na zawody sportowe, opuszczeniem terenu szkoły uczniowie zostali zapoznani o zasadach BHP, regulaminach
- na bieżąco, zgodnie z rozpoznanymi potrzebami, kierowano rodziców do instytucji i organizacji działających na rzecz dziecka
- Propagowano działania wokół tematu Bezpieczny Internet, Zagrożenia w sieci – apele, pogadanki na lekcjach wychowawczych, informatyki
- Lekcje wychowawcze i apele nt. bezpieczeństwa podczas zajęć, przerw,
wycieczek, wyjazdów, na sali gimnastycznej, boisku, w terenie, itp.
Lekcje wychowawcze wykorzystujące materiały z programu ważne lekcje
- Zaangażowanie dzieci do propagowania zdrowego stylu życia, udział w programach Trzymaj formę, W-F z klasą, Szkoła Promująca Zdrowie,
- Spotkanie z dietetykiem- panią M. Józefiak zebranie rodziców, spotkanie z uczniami (listopad)
- propagowanie przez szkołę pozytywnych form spędzania wolnego czasu, poprzez bogatą ofertę zajęć pozalekcyjnych np. kółko matematyczno-informatyczne, polonistyczne, przyrodnicze , biblijne, ortograficzne, teatralne, chór szkolny, zajęcia sportowe, wyrównawcze, logopedyczne, gry i zabawy
- Udział w konferencjach Skąd biorą się gniew i agresja u dzieci i młodzieży w szkole. Jak sobie z tym radzić , Antynarkotykowa profilaktyka lokalna szkolnego koordynatora d.s bezpieczeństwa – przeprowadzenie WDN dla nauczycieli
- Zapoznanie nauczycieli z obowiązującymi przepisami dotyczącymi Ochrony danych Osobowych
- uwzględnienie działań związanych z profilaktyką i edukacją społeczną, poprawą jakości systemu działań profilaktycznych, podnoszeniem kompetencji w zakresie przeciwdziałania przemocy w rodzinie, interweniowania oraz reagowania właściwych służb na stosowanie przemocy w rodzinie, zgodnie z procedurą „Niebieskie Karty” w planach: wychowawczym i profilaktyki.
- Uwzględnienie w planach wychowawczym i profilaktyki programu „Bezpieczna i przyjazna szkoła” którego głównym celem jest, zwiększenie skuteczności działań wychowawczych i profilaktycznych na rzecz bezpieczeństwa i tworzenia przyjaznego środowiska w szkołach i placówkach.
Aneks do Zintegrowanego Planu Działania ramach projektu zintegrowanej Polityki Bezpieczeństwa – Szkoła Promująca Bezpieczeństwo opracowanego i realizowanego w roku szkolnym 2012/2013
Zintegrowany Plan Działania:
obszar I
Zmiana infrastruktury na zewnątrz szkoły
Lp. |
Zadanie do realizacji |
Sposób realizacji zadania |
Odpowiedzialni za realizację |
Termin realizacji |
Potwierdzenie np.; pieczątka, podpis |
1.
2.
3.
4.
5.
6. |
Monitoring zewnętrzny szkoły -
Bezpieczny ruch samochodowy wokół szkoły
Poprawa warunków bezpieczeństwa wokół szkoły
Remontu schodów zewnętrznych
Konserwacja placu zabaw
Zielone otoczenie wokół szkoły
Planowane zadania do realizacji: |
- zamontowanie dodatkowej kamery zewnętrznej obejmującej swoim zasięgiem teren placu zbaw.
- opracowanie zasad wjazdu samochodów na teren szkoły - umieszczenie tablic zakazu parkowania w miejscach wyznaczonych - wyznaczenie dodatkowego parkingu przy boisku Orlik - umieszczenie barierki uniemożliwiającej wjazd samochodów na plac apelowy przed szkołę
- wyrównanie kostki brukowej przed szkołą
- wymiana kanalizacji odwadniającej
- wykonanie schodów zewnętrznych (wyjście ewakuacyjne) w dolnej części szkoły (jadalnia, kuchnia) - zamontowanie dwóch nowych drzwi wejściowych (szyby antywłamaniowe)
- wykonanie konserwacji placu zabaw i przeglądu technicznego - pielęgnacja trawników wokół szkoły - przycinanie drzew - sprzątanie terenu wokół szkoły i Orlika - odśnieżnie i posypywanie oblodzeni
- zamontowanie progu zwalniającego na drodze wjazdowej do szkoły zakup nowej kosiarki |
Szkoła , Urząd Gminy
szkoła
Szkoła – konserwator, palacz
-
Konserwator, woźny
Dyrektor , Organ Prowadzący
|
2014/15
kwiecień 2015
V 2014
IV 2015
IV 2015
III 2015
Cały rok
Rok szkolny 2015/2016 |
|
Obszar II
Poprawa infrastruktury wewnętrznej w szkole
Lp. |
Zadanie do realizacji |
Sposób realizacji zadania |
Odpowiedzialni za realizację |
Termin realizacji |
|
1. |
Monitoringu całego obiektu szkoły
|
Objęcie monitoringiem wejścia głównego do szkoły i szatni – zrealizowane
|
Szkoła – Dyrektor
|
2012/ 13 |
|
2.
3.
4. |
Modernizacja zaplecza kuchennego w szkole
Modernizacja instalacji: - grzewczej szkoły - elektrycznej
Nowy oddział przedszkolny
Planowane zadania do realizacji: |
- zainstalowanie zmywarko – wyparzacza - zakupienie nowych garnków - zakupienie stolika metalowego do kuchni - zakupienie szafy do przechowywania odzieży ochronnej
- wybudowanie studni głębinowej
- wymiana pieca grzewczego CO
- wymiana instalacji elektrycznej w Sali komputerowej - wymiana gniazd elektrycznych w salach lekcyjnych i Sali gimnastycznej - zaadoptowanie klasy i utworzenie drugiego oddziału przedszkolnego w roku szkolnym 2014/2015
- malowanie sali przedszkolnej - wymiana umywalek - zakup nowych mebli dla klasy IV - wymiana drugiego pieca CO
|
Dyrektor
Odbiór przez Sanepid w Suchej Beskidzkiej Dyrektor
Dyrektor przy współpracy z organem prowadzącym
|
IX 2014 XI 2014 IV 2015 XII 2014
IV 2014
X 2014
II 2014
II 2014 VIII 2014
VII-VIII 2015 |
|
Obszar III
Poprawa bezpieczeństwa na terenie szkoły
Lp. |
Zadanie do realizacji |
Sposób realizacji zadania |
Odpowiedzialni za realizację |
Termin realizacji |
|
1
|
Usprawnienie - dyżurów nauczycielskich
- pracownika obsługi przy wejściu do szkoły.
|
- dyżury dodatkowych nauczycieli na korytarzu i stołówce szkolnej -pełnienie dyżuru zgodnie z przydziałem czynności, przestrzeganie regulaminu.
- pełnienie dyżuru zgodnie z przydziałem czynności - pomoc przy przejściu dzieci przedszkolnych do ubikacji
|
Nauczyciele, Dyrektor
Dyrektor szkoły |
Rok szkolny 2014/2015
Na bieżąco |
|
2. |
Dalsza współpraca z firmą ochraniarską „Security |
- patrole interwencyjne wokół szkoły i obiektów szkolnych (plac zabaw, boisko)
|
Firma „Security”
|
Na bieżąco
|
|
3. |
Kontynuowanie współpracy z Komendą Powiatową Policji w Suchej Beskidzkiej |
- spotkania, prelekcje dla społeczności szkolnej na temat: · zagrożeń dzieci i młodzieży · zachowań agresywnych, przemocy, · cyberprzemocy, bezpieczny Internet · narkomanii · bezpieczne dziecko w drodze i w szkole · bezpiecznych ferii zimowych - Organizacja (udział) konkursów plastycznych na temat bezpieczeństwa np.: · bezpieczne zabawy podczas ferii zimowych · w gminnym konkursie dla klas I „Bezpieczne dziecko” - działania profilaktyczne w zakresie bezpieczeństwa dzieci w drodze do i ze szkoły, - ważności noszenia elementów odblaskowych- · akcja odblaskowy pierwszak. Wyposażenie pierwszoklasistów w kamizelki odblaskowe i inne elementy odblaskowe . Uczniowie wszystkich klas do szkoły przychodzą ubrani w kamizelki i elementy odblaskowe - udział w zebraniach z rodzicami na temat profilaktyki w zakresie bezpieczeństwa dzieci, cyberprzemocy, - spotkanie z rodzicami przedszkola: bezpieczeństwo dziecka w domu i w przedszkolu - udostępnienie materiałów edukacyjnych dotyczących przemocy, cyberprzemocy (filmy dvd) przez Komendę Policji do zajęć w klasach w ramach lekcji wychowawczych. - spotkanie z Policjantem w klasie I |
Policja
Pani asp. Anna Gąsiorek-Rezler
|
Według planu pracy szkoły
Listopad
III 2015 IX 2014/2015
|
|
4. |
Współpraca z ratownikiem medycznym.
|
- zasady udzielania pierwszej pomocy – ćwiczenia - przeprowadzenie pokazu udzielania pierwszej pomocy przez ratowników „Maltańskich” |
nauczyciel w-f grupa ratowników z Suchej Beskidzkiej
|
Rok szkolny V 2015 |
|
5. |
Dalsza współpraca ze strażą pożarną.
|
- przeprowadzanie szkolnych ewakuacji ( 2 razy roku szkolnym)
|
Dyrektor, nauczyciele, OSP w Baczynie
|
Październik 2014/2015 2015/2016
|
|
6.
|
Opracowanie procedur |
- procedury Niebieskiej Karty - Ochrony Danych Osobowych |
Dyrektor, nauczyciele |
IX 2014 |
|
obszar IV
Informowanie i edukowanie uczniów ukierunkowane na poprawę bezpieczeństwa w szkole
Lp. |
Zadanie do realizacji |
Sposób realizacji zadania |
Odpowiedzialni za realizację |
Termin realizacji |
|
1. |
Działania profilaktyczne w zakresie wszechstronnego bezpieczeństwa.
Kontynuacja wszystkich działań zawartych w Zintegrowanym Planie Działań w latach poprzednich.
Planowanie : |
- Wdrożenie w życie programów „Zachowaj trzeźwy umysł”, „Postaw na rodzinę”, „Kampania przeciw pijanym kierowcom”., których celem jest podniesienie świadomości bezpieczeństwa ucznia.
- Udział w projekcie „ Ważne lekcje" który realizowany jest w ramach programu rządowego "Bezpieczna i przyjazna szkoła" Głównym celem kampanii jest zwiększenie wiedzy w zakresie: zapobiegania agresji i przemocy doświadczanej przez dzieci i młodzież szkolną, w tym cyberprzemocy; profilaktyki uzależnień dzieci i młodzieży szkolnej od substancji psychoaktywnych (picia alkoholu, palenia papierosów, używania narkotyków i innych substancji nielegalnych), oraz sieci Internet – w tym gier komputerowych i hazardu; zwiększanie świadomości dzieci i młodzieży szkolnej na temat prawidłowego odżywiania oraz eliminowania złych nawyków żywieniowych; przeciwdziałania nadwadze i otyłości wśród dzieci i młodzieży szkolnej poprzez propagowanie aktywności fizycznej - udział dwóch nauczycieli w kursie „rozwiazywanie konfliktów w szkole” w ramach projektu „zachowaj trzeźwy umysł”
- Udział w konferencjach Skąd biorą się gniew i agresja u dzieci i młodzieży w szkole. Jak sobie z tym radzić , Antynarkotykowa profilaktyka lokalna.
- zorganizowanie spotkania uczniów klasy VI z terapeuta na temat narkomanii
- przystąpienie i realizacja programu przeznaczonego dla klas IV-VI „Znajdź właściwe rozwiązanie”
-organizowanie Dnia Rodziny na sportowo pod hasłem „Postaw na rodzinę”
- organizowanie comiesięczne Dnia Odmienności i Tolerancji dla innych ludzi np. dzień innej fryzury, dzień serduszka.
- apelu o Prawach Dziecka, - Prawach Człowieka – prezentacja multimedialna
- Organizowanie Dnia Bezpiecznego Internetu – oglądanie filmów „3,2,1 Internet” oraz ” Owce w sieci” - organizowanie sportowych – bezpiecznych przerw – np. dzień skakanki, hula- hop, piłki
- udział w gminnym konkursie Teatrzyków Szkolnych pod hasłem „Tolerancja” ( dwie grupy teatralne klasy I-III, IV-VI) - spotkanie z przedstawicielem Taurona – „Bezpieczniki Taurona - Jak bezpiecznie korzystać z urządzeń elektrycznych?”
- utworzenie zajęć świetlicowych dla uczniów szkoły |
Dyrektor, nauczyciele,
Koordynator ds. bezpieczeństwa
n-ele, dyrektor
SU
Szkolne Koło Teatralne (SKT)
n-el w-f
Nauczyciele SKT
dyrektor
dyrektor / organ prowadzący |
IX-X
cały rok szkolny
VIII, XII 2014
IV 2015
VI 2014
13 dzień każdego miesiąca
XI 2014 IV 2015
II 2014, 2015
cały rok szkolny
IV 2015
III 2015
Rok szkolny 2015/2016 |
|
obszar V
Informowanie i edukacja oraz angażowanie rodziców ukierunkowane na poprawę bezpieczeństwa w szkole
|
Zadanie do realizacji |
Sposób realizacji zadania |
Odpowiedzialni za realizację |
Termin realizacji |
|
1. |
Współpraca - rodziców, w działania szkoły podejmowane na rzecz poprawy bezpieczeństwa
- środowiska,
|
Angażowanie rodziców do uczestnictwa w działaniach szkoły poprzez: - współudział rodziców w organizowaniu akcji i uroczystości szkolnych np.: Dzień Rodziny , Dzień Dziecka, Poranek Wielkanocny - udział rodziców w rozwiązywaniu problemów wychowawczych, wspólne poszukiwanie rozwiązań - informowanie rodziców o wynikach ankietowych przeprowadzonych wśród uczniów na temat na temat zjawiska przemocy w szkole, domu. - informowanie o działaniach zwiększających bezpieczeństwo na terenie szkoły - systematyczna , dalsza współpraca z: · Komendą Powiatową Policji w Suchej Beskidzkiej · OSP Baczyn · Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną w Suchej Beskidzkiej · przyszpitalną PPP w Suchej Beskidzkiej · Gminną Komisją ds. Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Budzowie · Ośrodkiem Interwencji Kryzysowej Rodziny · Ośrodkiem Pomocy Społecznej · Współpraca z pedagogiem z gimnazjum w Budzowie – realizacja projektu „Postaw na rodzinę” · Sądem Rejonowym w Suchej Beskidzkiej, · Kuratorem Sądowym |
Rady Rodziców, Rada Rodziców, dyrektor szkoły, wychowawcy
Koordynator ds.bezp |
Realizowane na bieżąco
|
|
2. |
Informowanie rodziców o zadaniach i działaniach podejmowanych w ramach realizowanego projektu |
Organizowanie spotkań ogólnych i klasowych z rodzicami celem: -informowania rodziców o wynikach badań ankietowych prowadzonych w szkole, - prelekcja profilaktyczno – edukacyjna dla rodziców dotycząca bezpieczeństwa i unikania zagrożeń - spotkania, prelekcje, kampanie profilaktyczne adresowane do rodziców np.: ważne lekcje sekcje dla rodziców i opiekunów, - spotkania z policją, dietetykiem |
|
XI 2014/ IV 2015
XI 2014 |
|
Pieczęć szkoły Pieczęć Koordynatora z ramienia Pieczęć Rady Rodziców
Komendy Miejskiej Policji w Krakowie
........................................... ........................................... ............................................
podpis podpis podpis
Gazetka promująca bezpieczeństwo na mammedia.pl
Prezentację z działań naszej szkoły "w obiektywie" można pobrać tutaj.
Zintegrowany Plan Działania:
Zalecenie I
Zmiana infrastruktury na zewnątrz szkoły
Lp. |
Zadanie do realizacji |
Sposób realizacji zadania |
Odpowiedzialni za realizację |
Termin realizacji |
Sposób dokumentowania |
Potwierdzenie np.; pieczątka, podpis |
1.
2.
3. |
Monitoring zewnętrzny szkoły - możliwe do zrealizowania w miarę zdobycia środków
Barierka przy schodach znajdujących się przy zejściu do szkoły.
Remont placu zabaw. |
Zamontowanie kamery obejmującej swoim zasięgiem teren na zewnątrz szkoły.
Zamontowanie barierki na schodach przy zejściu do szkoły.
Wymiana całego placu zabaw. |
Szkoła , Urząd Gminy
Szkoła, Urząd Gminy
Szkoła, Urząd Gminy |
2012/13
2012/2013
Wiosna 2013 |
Dokumentacja , uwzględnienie w planie budżetowym szkoły
Dokumentacja,
Dokumentacja
|
|
Zalecenie II
Poprawa infrastruktury wewnętrznej w szkole
Lp. |
Zadanie do realizacji |
Sposób realizacji zadania |
Odpowiedzialni za realizację |
Termin realizacji |
Sposób dokumentowania |
|
1. |
Zamontowanie monitoringu wewnętrznego obiektu szkolnego – możliwe do zrealizowania w miarę zdobycia środków |
Objęcie monitoringiem wejścia głównego do szkoły i szatni.
|
Szkoła – Dyrektor Rada Rodziców , UG
|
2012/ 13 |
Dokumentacja, uwzględnienie w planie budżetowym szkoły |
|
2. |
Gałki na poręczy schodowej. |
Zamontowanie gałek na poręczy schodowej przy zejściu na jadalnię.
|
Dyrektor |
II 2013 lub VII 2013 |
Dokumentacja |
|
Zalecenie III
Poprawa bezpieczeństwa na terenie szkoły
Lp. |
Zadanie do realizacji |
Sposób realizacji zadania |
Odpowiedzialni za realizację |
Termin realizacji |
Sposób dokumentowania |
|
1
|
Właściwe pełnienie dyżurów nauczycielskich
Dyżur pracownika obsługi przy wejściu do szkoły.
|
Pełnienie dyżuru zgodnie z przydziałem czynności, przestrzeganie regulaminu.
Pełnienie dyżuru zgodnie z przydziałem czynności |
Nauczyciele, Dyrektor
Dyrektor szkoły |
Rok szkolny 2012/2013
Na bieżąco |
Harmonogram regulamin
Przydział czynności pracownika obsługi – woźnej |
|
2. |
Patrole interwencyjne firmy ochraniarskiej „Security” wokół szkoły i obiektów szkolnych (plac zabaw, boisko) |
Ujęcie w harmonogramie patroli interwencyjnych zadań do realizacji w terenie przyległym do obiektu szkolnego
|
Firma „Security”
|
Na bieżąco
|
Umowa z firmą „Security”
|
|
3. |
Policyjne patrole wokół szkoły.
|
Ujęcie w harmonogramie patroli policyjnych zadań do realizacji w terenie przyległym do obiektu szkolnego. Zwiększenie patroli na drogach głównych i osiedlowych .
|
policja |
Na bieżąco - wg dyslokacji
|
Pisemna prośba skierowana do Policji
|
|
4. |
Współpraca z Komendą Powiatową Policji w Suchej Beskidzkiej |
- Realizacja szeregu zadań zwianych z konkursem „odblaskowa szkoła” - Organizacja (udział) konkursów plastycznych na temat bezpieczeństwa; - przygotowanie do karty rowerowej, - działania profilaktyczne w zakresie bezpieczeństwa dzieci w drodze do i ze szkoły, ważności noszenia elementów odblaskowych, - udział w zebraniu z rodzicami na temat profilaktyki w zakresie bezpieczeństwa dzieci, - spotkanie ze społecznościom szkoły na temat zachowań agresywnych, przemocy, cyberprzemocy,
- spotkanie z Policjantem w klasie I
- przeprowadzenie akcji „słodkie jabłko – kwaśna cytryna”
|
Policja
Pani asp. Anna Gąsiorek-Rezler
Dzielnicowym – Rafałem Pacholskim drogówka
drogówka |
Według planu pracy szkoły
Listopad
listopad
w razie możliwości |
Dokumentacja szkoły sprawozdanie |
|
4. |
Współpraca z ratownikiem medycznym.
|
- przeprowadzenie pokazu udzielania pierwszej pomocy |
Ratownik medyczny, Nauczyciel wychowania fizycznego
|
Październik Styczeń |
|
|
5. |
Współpraca ze strażą pożarną |
- przeprowadzenie szkolnej ewakuacji
|
Dyrektor, nauczyciele, OSP w Baczynie
|
Październik 2012 |
Dokumentacja szkoły
|
|
Zalecenie IV
Informowanie i edukowanie uczniów ukierunkowane na poprawę bezpieczeństwa w szkole
Lp. |
Zadanie do realizacji |
Sposób realizacji zadania |
Odpowiedzialni za realizację |
Termin realizacji |
Sposób dokumentowania |
|
1. |
Dbałość o bezpieczeństwo uczniów w drodze do i ze szkoły.
|
1.Udział w konkursie „Odblaskowa szkoła” – realizacja zadań.
2. Otoczenie uczniów kl. I szczególną opieką przez uczniów klas starszych.
3. Powołanie „odblaskowych strażników” egzekwujących obowiązek noszenia kamizelek i elementów odblaskowych.
2. Ujęcie w harmonogramie do Programu Profilaktyki zadań realizowanych w ramach programu „Szkoła promująca bezpieczeństwo”. |
Dyrektor, nauczyciele,
Uczniowie klasy VI
koordynator
Zespół ds. opracowywania programu profilaktyki
|
IX-X
I semestr
X- cały rok szkolny
XI 2012
|
sprawozdanie i inna dokumentacja szkoły, strona internetowa szkoły
wpisy do zeszytu uwag
Dokumentacja szkoły
|
|
2. |
Promowanie pozytywnych zachowań i wzorów do naśladowania. |
1. Realizacja tematycznych godzin wychowawczych: 2. Przeprowadzenie szkolnego konkursu nt. Co powinno się zmienić w Twojej szkole, rodzinie, otoczeniu, by poprawić relacje miedzy ludźmi (nauczyciel-uczeń, dziecko-rodzina, koledzy w miejscu zamieszkania , osiedlu, miejscowości) 3. Przeprowadzenie spotkań uczniów z przedstawicielami Policji, Straży Pożarnej, Pogotowia Ratunkowego, organizacji społecznych etc. Nt. Bezpieczne zachowanie w szkole, domu, na ulicy; zagrożenia, udzielania pierwszej pomocy, obrona konieczna itp. 4.Zaangażowanie uczniów w pomoc innym osobom w ramach zorganizowanego „Tygodnia Wolontariatu”
5. Udział uczniów w szkolnych i pozaszkolnych konkursach.
6. Włączenie SU do propagowania bezpiecznych postaw i upowszechniania wśród uczniów programu: ”Bezpieczna szkoła” (gazetki szkolne, ulotki dla rodziców, prezentacja multimedialna na zebranie z rodzicami na temat m.in. profilaktyki agresji, opracowanie w wydanie gazetki na stronie www.mammedia.pl) |
Wychowawcy
Dyrektor, wychowawcy
Koordynator d.s. bezpieczeństwa
Nauczyciel wych. fiz, wychowawcy, rodzice
Nauczyciele, dyrektor
SU opiekun B.Nowak A.Siemion |
I półrocze
XI
X, I
XII
Zgodnie z planem pracy szkoły Na bieżąco zgodnie z planem pracy |
Wpisy w dzienniku lekcyjnym, Regulamin
|
|
3. |
Edukacja uczniów pod kątem zachowania się w sytuacjach zagrożenia. |
1.Organizowanie działań i prowadzenie spotkań w ramach realizacji programu np.: „Bezpieczna droga do i ze szkoły” "Unikam zagrożeń", „Bezpieczny Internet”, „Zagrożenia w sieci”
2.Zwiększenie bezpieczeństwa uczniów w aspekcie technicznym i organizacyjnym szkoły – przeprowadzenie ćwiczeń ewakuacyjnych
3.Warsztaty dla uczniów z zakresu udzielania pierwszej pomocy |
Policja:
dyrektor, koordynator, OSP Baczyn
dyrektor, OSP, ratownik medyczny |
I – V 2013
X 2012
X 2012 IV 2013 |
Sprawozdania, dokumentacja szkolna, Strona internetowa szkoły
Dokumentacja szkolna
Dokumentacja szkolna, strona internetowa |
|
4. |
Propagowanie pozytywnych form spędzania wolnego czasu
|
1. Zwiększenie oferty zajęć pozalekcyjnych: Współpraca nauczycieli z instytucjami wspomagającymi proces rozwoju i wychowania (nauka i terapia): PPP, Ośrodek Kultury w Stryszawie, Biblioteka i Ośrodek Animacji Kultury Gminy Budzów
2. Udział uczniów w projektach unijnych: -"Indywidualizacja nauczania w klasach I - III", - "Matematyka innego wymiaru”".
4. Realizacja programów i projektów ogólnopolskich : „Odblaskowa szkoła” 5. Żywe lekcje, teatrzyki edukacyjne, wycieczki szkolne, Akcja Zimowa 2013 - „Ferie w naszej szkole” |
Koordynator ds. bhp
Dyrektor, wychowawcy, koordynator, nauczyciele uczestniczący w projektach,
Odpowiedzialni nauczyciele dyrektor
Dyrektor, nauczyciele |
XI 2012- V 2013
XI 2012 – V 2013
Na bieżąco
Wg potrzeb |
Dokumentacja szkoły
Sprawozdania, dokumentacja szkolna, strona internetowa szkoły
Dokumentacja szkoły
Dokumentacja szkoły
|
|
5. |
Eliminowanie zachowań negatywnych. |
1.Reagowanie na każdy przejaw agresji oraz niewłaściwe zachowania w szkole i poza szkołą poprzez · Prowadzenie rozmów indywidualnych i dyscyplinujących uczniów · Zawieranie kontraktów pomiędzy np. wychowawcą, uczniem i rodzicem dyrektorem, uczniem i rodzicem · prowadzenie dziennych raportów zachowania ucznia sprawiającego problemy wychowawcze w szkole · ścisłą współpracę z rodzicami · konsultowanie problemów wychowawczych i emocjonalnych z PPP w Suchej Beskidzkiej.
2.Zorganizowanie konkursu plastycznego na komiks: ukazując różne sytuacje w drodze ze szkoły do domu i sposoby rozwiązania problemów bez użycia przemocy.
3.Realizacja godzin wychowawczych zgodnie z programem profilaktyki.
4.Przeprowadzenie szkolenia Rady Pedagogicznej nt. „Przeciwdziałanie agresji i przemocy wśród dzieci i młodzieży”
5. Przeprowadzenie warsztatów dla uczniów na temat prawnej ochrony dóbr osobistych człowieka, w tym nietykalności cielesnej, a zwyczaje szkolne. Podjęcie tematu relacji „ chłopcy –dziewczęta – język, kultura osobista etc. „Czy uczniowie klną i dlaczego…”
|
Nauczyciele, rodzice, dyrektor
Konsekwentnie na bieżąco
Nauczyciele, wychowawcy
Nauczyciele, wychowawcy dyrektor
Nauczyciel plastyki
Wychowawcy
Wszyscy nauczyciele
Dyrektor
Zaproszony pedagog szkolny |
Na bieżąco
Nauczyciele dyrektor
Na bieżąco
II
Cały rok szkolny
III
XII
III |
Wpisy do dziennika Zeszytu uwag
Kopie kontraktów
Dzienne raporty
Wpisy do dziennika
Kopie pisemnych konsultacji
Prace konkursowe
Tematyka godzin wychowawczych
Zaświadczenia
Oświadczenie
Oświadczenie |
|
6. |
Uświadomienie uczniom odpowiedzialności za swoje czyny wobec prawa. |
1.Przeprowadzenie konserwatoriów na temat: Przestrzeganie prawa to obowiązek każdego, także ucznia. 2.Przeprowadzenie pogadanki z uczniami na temat KK 3 zorganizowanie spotkania rodziców ze specjalistami dos.nieletnich |
zaproszony prawnik
Policja, dyrektor, Kurator Sądowy Koordynator, dyrektor
|
II
I
I |
Konspekty
|
|
Zalecenie V
Informowanie i edukacja oraz angażowanie rodziców ukierunkowane na poprawę bezpieczeństwa w szkole
|
Zadanie do realizacji |
Sposób realizacji zadania |
Odpowiedzialni za realizację |
Termin realizacji |
Sposób dokumentowania |
|
1. |
Zaangażowanie rodziców w działania szkoły podejmowane na rzecz poprawy bezpieczeństwa
|
Wdrożenie rodziców do uczestnictwa w działaniach szkoły poprzez: - uczestnictwo w realizacji zadań „odblaskowa szkoła” - uczestnictwo w spotkaniach roboczych w ramach projektu ZPB oraz współudział w opracowaniu działań podejmowanych w celu poprawy bezpieczeństwa szkoły , - współudział rodziców w organizowaniu akcji i uroczystości szkolnych, - udział rodziców w rozwiązywaniu problemów wychowawczych, wspólne poszukiwanie rozwiązań. |
Rady Rodziców, Rada Rodziców, dyrektor szkoły, wychowawcy
|
Realizowane na bieżąco
|
Dokumentacja szkolna
|
|
2. |
Informowanie rodziców o zadaniach i działaniach podejmowanych w ramach realizowanego projektu |
Organizowanie spotkań ogólnych i klasowych z rodzicami celem: -informowania rodziców o wynikach badań ankietowych prowadzonych w szkole, - prelekcja profilaktyczno – edukacyjna dla rodziców dotycząca bezpieczeństwa i unikania zagrożeń |
|
XI 2012
I 2013 |
Dokumentacja szkolna, gazetka informacyjna dla rodziców „Z życia szkoły”, strona internetowa szkoły, gazetka ścienna |
|
UWAGI I WNIOSKI:
Wszelkie zmiany i uzupełnienia planu regulowane będą w formie aneksu.