Szkoła z klasą 2.0
Treść
Miło nam poinformować wszystkich, że nasza szkoła uzyskała Certyfikat 2.0. Było to możliwe dzięki zaangażowaniu pani dyrektor, szkolnego koordynatora, nauczycieli, a także dzięki pracy i wysiłkowi uczniów. Wszystkie działania uczestników programu dokładnie opisane są na platformie Szkoły z klasą 2.0.
Relacja z debaty szkolnej
Przed zorganizowaniem debaty szkolnej miały miejsce debaty klasowe z wszystkimi uczniami klasy II, VI, a także z kilkoma uczniami klasy V. Debaty te prowadzone były przez nauczycielki uczestniczące w programie.
Po zakończeniu debat klasowych wspólnie stworzyłyśmy listę punktów zgłoszonych przez uczniów. Zagadnienia do dalszej dyskusji na debacie szkolnej przesłałam zainteresowanym uczniom drogą mailową na dzień przed terminem debaty (z doświadczenia wiem, że uczniowie najlepiej pracują w ostatniej chwili). Te same punkty zamieściła na swoim blogu Kinga Mirocha - http://blogiceo.nq.pl/myselfschool/ - uczniowie chętnie je tam komentowali. Oto one:
1. Podajemy źródło materiałów, z których korzystamy.
2. Nie podpisujemy się pod cudzymi pracami, czyli nie uznajemy ich za własne.
3. Korzystamy z wiarygodnych stron.
4. Nauczyciele przygotowują listę bezpiecznych i wiarygodnych stron.
5. Zaznaczamy swoje materiały w sieci.
6. Telefony komórkowe uczniów i nauczyciela są podczas lekcji wyciszone.
7. Nauczyciele korzystają z pomysłów uczniów, jak stosować na lekcjach nowe technologie.
8. Nauczyciele kontaktują się z uczniami i rodzicami poprzez pocztę e-mail po lekcjach.
9. Ze sprzętu komputerowego korzystają nauczyciele wszystkich przedmiotów.
10. Uczniowie organizują i prowadzą zajęcia z TIK dla dorosłych.
11. Uczniowie korzystają ze szkolnych komputerów w czasie przerw i po lekcjach zgodnie z regulaminem.
12. Uczniowie znają i stosują netykietę podczas komunikowania się.
13. Nauczyciele publikują zadania dodatkowe na stronie internetowej szkoły.
14. Na niektórych lekcjach nauczyciele pozwalają na używanie prywatnego sprzętu komputerowego przez uczniów.
15. W całej szkole obowiązuje zakaz przeglądania stron niecenzuralnych oraz korzystania z gier komputerowych i portali społecznościowych.
16. Uczniowie naszej szkoły korzystają z legalnego (także darmowego) oprogramowania.
Debata odbyła się na sali gimnastycznej dnia 8 grudnia 2011r. Wystrój sali przygotowała Joanna Mirocha, pomocniczą prezentację usprawniającą przebieg debaty wykonała Maria Pająk, zdjęcia zostały wykonane przez Annę Siemion.
W debacie wzięli udział:
- koordynator – Maria Pająk,
- nauczyciele biorący udział w programie – Joanna Mirocha, Barbara Nowak, Anna Siemion,
- uczniowie z klas IV – VI – razem 24 osoby i pozostali uczniowie tych klas w roli publiczności.
Debatę prowadziła koordynatorka – Maria Pająk. W galerii dostępne są zdjęcia z debaty.
Podczas debaty wyświetlana była prezentacja multimedialna z punktami porządkującymi dyskusję. Debata prowadzona była metodą „za i przeciw”. Uczniowie sami podzielili się na grupy i przygotowali argumenty do dyskusji. Zajęli miejsca na niebieskich („przeciw”) i brązowych („za”) materacach. W razie potrzeby uczniowie zmieniali swoje miejsca. Byli fantastyczni! Ich argumenty zaskakiwały, a chęć wypowiedzi była czasami nie do okiełznania. Uczniowie walczyli o prawo do głosu, a kiedy go zabierali, potrafili podać trafne argumenty. Mariusz Liszka przeszedł samego siebie w wyszukiwaniu argumentów "przeciw", dzielnie pomagała mu Kinga Mirocha i Adrian Kwaśniowski (notabene nasz znawca TIK-owy). Nie ustępowała mu na krok Wiktoria Dobosz, zajmująca miejsce na brązowym materacu, a wtórowała jej Sylwia Skorut. Najzabawniejsze stwierdzenia - co nie oznacza niepoważne - wypowiadał Paweł Malina. Wszyscy uczniowie chcieli zabrać głos, być częścią tworzonego w szkole kodeksu.
Najbardziej kontrowersyjne okazały się być tematy dotyczące kopiowania z Internetu prac i uznawania ich za swoje. „Przecież strony sciaga.pl i tym podobne są właśnie po to, żeby z nich kopiować referaty!” – to wypowiedź „przeciw” punktowi nr 2. Ze strony „za” od razu pojawiła się riposta „A co się stanie jeśli pani od przyrody dostanie cztery identyczne prace na ten sam temat?!”. Uczniowie niechętnie odnieśli się także do kwestii uczenia rodziców i innych starszych osób w rodzinie posługiwania się komputerem i Internetem. „Przecież mama później godzinami będzie siedziała przed kompem! A co ze mną?!”, „Taki dziadek na przykład może zepsuć sobie wzrok i dostać zawału, jak za dużo się naczyta o gołębiach…” (dosłownie, nieco żartobliwie). Sporny także okazał się punkt dotyczący grania w szkole w gry komputerowe („OK. To ja mogę od dzisiaj nie grać w gry dydaktyczne!”). Poprzestaliśmy na tym, że to nauczyciel zdecyduje, w które gry można grać w szkole (przecież jest w czym wybierać, a wiele z nich ma ogromną wartość).
Niektóre punkty uczniowie postanowili przedyskutować jeszcze na blogu Kingi, tam też pojawi się już niedługo wersja robocza Kodeksu 2.0.
Po debacie postanowiłam, że częściej będę korzystać z tej formy pracy, uczniowie bowiem okazali się być bardziej dojrzali niż przypuszczałam i ich argumenty trafiały w sedno sprawy. Jestem z nich dumna…
15 listopada 2011r. odbyło się spotkanie otwierające projektu Szkoła z klasą 2.0. W spotkaniu wzięli udział: dyrektor zespołu Teresa Gaura, koordynator programu Maria Pająk oraz uczestnicy: Joanna Mirocha, Barbara Nowak, Anna Siemion.
W czasie spotkania przeanalizowaliśmy zasoby szkoły w zakresie TIK. Kilkoro uczniów zgłaszało już koordynatorowi chęć udziału w projekcie i utworzenia blogu. W naszej placówce pracuje tylko 12 nauczycieli, ale większość z nich dość chętnie korzysta z TIK w czasie lekcji (na miarę naszych skromnych zasobów sprzętowych). W obecnej chwili szkoła dysponuje jedną pracownią komputerową z 10 stanowiskami uczniowskimi i 1 stanowiskiem nauczycielskim, 1 laptopem dla nauczycieli, 1 rzutnikiem multimedialnym, 1 aparatem fotograficznym, kilkoma magnetofonami). W pracowni zainstalowano również urządzenie wielofunkcyjne (czarno-biały druk).
W szkole zatrudniona jest jedna osoba z wykształceniem informatycznym mogąca pomóc w szerszym stosowaniu technologii informacyjnej: Maria Pająk. Możliwe jest także przeprowadzenie przez nią szkoleń dla pozostałych nauczycieli w miarę potrzeb.
Szkoła posiada Internet (stałe łącze, w części szkoły WIFI). Wszystkie sale wyposażone są w gniazdka elektryczne.
Chcemy, aby w naszej szkole znacznie więcej zajęć odbywało się z wykorzystaniem TIK. Uczniowie chętniej będą zdobywać wiedzę, co w konsekwencji doprowadzi do poprawy jakości pracy szkoły. Cel, który chcemy osiągnąć, to zachęcenie wszystkich nauczycieli do korzystania z TIK w czasie lekcji. Problemem może okazać się słabe opanowanie przez niektórych nauczycieli technologii informacyjnej, w czym mogą pomóc szkolenia w ramach WDN lub kursy zewnętrzne. Trzeba będzie także stworzyć grafik korzystania z pracowni komputerowej i podjąć próbę doposażenia szkoły w inne pomoce (tablica interaktywna, telewizor, laptopy dla nauczycieli, WIFI w całej szkole itp.).
Plan minimum:
1. Przeprowadzenie wśród uczniów szkoleń dotyczących: TIK, tworzenia prezentacji multimedialnych i stron internetowych, obsługi urządzeń multimedialnych (odpowiedzialna: Maria Pająk – I i II semestr).
2. Przygotowanie listy wartościowych stron internetowych (odpowiedzialna: Barbara Nowak – II semestr).
3. Poszerzenie sieci WIFI w szkole (odpowiedzialna: dyrektor Teresa Gaura – I semestr).
4. Przygotowanie w ramach debaty szkolnej Kodeksu 2.0 (odpowiedzialni: Maria Pająk, Joanna Mirocha, Barbara Nowak, Anna Siemion – grudzień 2011).
5. Przygotowanie warsztatów dla nauczycieli, rodziców i uczniów w zakresie korzystania z Internetu (odpowiedzialni: Joanna Mirocha, Maria Pająk, Barbara Nowak, Anna Siemion – luty 2012 r.).
6. Poszerzenie wiedzy wszystkich nauczycieli na temat oprogramowania wspomagającego nauczanie (odpowiedzialni: Maria Pająk, Joanna Mirocha – II semestr).
Plan maksimum:
1. Wyposażenie sal lekcyjnych w ekrany i półki ułatwiające montowanie rzutnika (odpowiedzialna dyrektor Teresa Gaura).
2. Umożliwienie uczniom korzystanie z pracowni komputerowej poza godzinami zajęć lekcyjnych (odpowiedzialna: dyrektor – I i II semestr).
3. Uzupełnienie zasobów szkoły o kolejne laptopy lub tablety (odpowiedzialna: dyrektor Teresa Gaura – II semestr).
4. Poprawa komunikacji uczeń – nauczyciel - dyrektor - rodzic za pomocą poczty elektronicznej (odpowiedzialni: Joanna Mirocha, Maria Pająk, Barbara Nowak, Anna Siemion).
5. Rozbudowa strony internetowej – współtworzenie przez uczniów i pozostałych nauczycieli (odpowiedzialna: Maria Pająk – II semestr).
Uczestnicy projektu na bieżąco będą opisywali swoje działania. W czasie spotkań oceniane będą postępy w wykonaniu planu.